solvent

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

solvent

Beste

Kzit met een redelijk stomme vraag.. :oops:

Is hexaan-diethylether-aceton hydrofoob of hydrofiel? (is voor een proef met TLC, waarbij dit de mobiele fase is waarin fotosynthetische pigmenten in opgelost werden en mee migreren op een silicagelplaat)

Groetjes,

Liekeu

Berichten: 2.337

Re: solvent

Hydrofoob :)

Berichten: 281

Re: solvent

Bedankt!

Zou je me eventueel kunnen/willen uitleggen hoe dit komt? 8-[

Berichten: 2.337

Re: solvent

Wel wat jij opnoemt is een mengsel, dus het is eigenlijk neit 100% hydrofoob.

Ken je het mechanisme van een TLC?

De silica op je plaatje is redelijk polair en gaat de ether en aceton aantrekken waarin je pigmenten opgelost zitten en zo gaat dit migreren over het plaatje.

Maar als je water bij dit mengsel zou doen zou de ether en aceton vooral in je hexaan opgelost blijven want dat is apolair. Dus misshcien zoek je eerder wat polair en apolair is dan wat hydrofiel is en hydrofoob aangezien je geen water gebruikt?

Berichten: 281

Re: solvent

Maar er is in dit geval geen water gebruikt, wat is dan de rol van hexaan?

Groetjes

Liekeu

Berichten: 2.337

Re: solvent

Als vaste fase neem ik aan. Je hebt altijd een vaste en een mobiele fase, en aangezien hexaan zeer apolair is zal dat niet migreren over je TLC plaatje.

Berichten: 281

Re: solvent

Maar ik dacht dat de silicagelplaat als stationaire fase werd beschouwd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: solvent

Is het ook. Maar dat interesseert het hexaan niet, die zal niet gaan lopen.

Berichten: 2.337

Re: solvent

Maar ik dacht dat de silicagelplaat als stationaire fase werd beschouwd?
Ja hier heb je gelijk in, ik was even verward sorry.

Berichten: 281

Re: solvent

Hoe jullie dit toch allemaal weten 8-[

Berichten: 281

Re: solvent

Maar als aceton en dithylether polair zijn, hoe kunnen die meest hydrofobe / apolaire pigmenten dan tot boven migreren op de silicagelplaat?

Dit zouden ze toch enkel kunnen als ze in een apolair mengsel zitten?

Berichten: 840

Re: solvent

Volgens mij 'lopen' zeer apolaire oplosmiddelen als hexaan juist sneller dan polaire oplosmiddelen! Cappilaire krachten zijn ongeveer hetzelfde bij water als hexaan lijkt me, maar water gaat interactie aan met de vaste fase (polair), terwijl hexaan dit niet doet en vrolijk doorloopt.

Zo werkt het ook bij de GC volgens mij. Neem je een polaire kolom, dan zullen stoffen als hexaan zeer snel doorkomen, en neem je een apolaire kolom, dan zullen stoffen zoals water zeer snel doorkomen. Of heb ik het hier mis?

Reageer