Verkoperen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Verkoperen

Gegroet u allen . :)

Een korte vraag na enkele forums afgestruind te hebben zonder iets gevonden te hebben. Ik moet nl enkele kleine stukjes (max 1 dm2) verkoperen (met anode en kathode), laat alles mijn zorg zijn ik wil enkel weten wat de samenstelling moet zijn van het zuurbad, dus :Hoeveel kopersulfaat en zwavelzuur moet er bij 1liter water?

Joci dankt u bij voorbaat voor het antwoord. 8-)

Berichten: 1.379

Re: Verkoperen

U vermeldt niet van welk materiaal die kleine stukjes metaal zijn. In verband met de hechting is dat wel van belang.

- Als die stukjes van messing zijn kunt U ze direkt zuur verkoperen. Neem een samenstelling van 200 g/l kopersulfaat en 80 g/l zwavelzuur en houdt de temperatuur tijdens het verkoperen laag, ik denk aan tien graden. Kies voor een stroomdichtheid van 20 mA per cm2

- Als die stukjes van ongelegeerd staal zijn moet U ze eerst voorverkoperen vanuit een alkalische koperkomplexoplossing.. Na een korte tijd verkoperen en daarna spoelen kunt U verder gaan met zuur verkoperen.

Receptuur: CuCN 42 g/l ; NaCN 50g/l ; natriumcarbonaat 30 g/l ; KNa tartraat

( = seignettezout of rochelle zout) 60 g/l ; pH= 10,2 tot 10,5 .

Temperatuur 38 tot 54 graden, Stroomdichtheid 25 mA/cm2 gedurende heel korte tijd. Daarna iets langer met de helft van deze stroomdichtheid. Deze koperstrike dient om het oxyde op staal snel te reduceren ten behoeve van de hechting.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: Verkoperen

Plaatjes van gewoon koolstofstaal/zacht staal, ze zijn wel gezandstraald en gladgeschuurd.

Alvast bedankt voor uw duidelijke uitleg,

Joci.

Reageer