[scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Goedemorgen iedereen,

Voor ons PWS op school willen we limoneen uit sinaasappelschillen isoleren met behulp van een soxhlet. Helaas is hier op internet geen duidelijk voorschrift over te vinden. Heeft iemand dus enig idee waar dit wel te vinden is?

Alvast bedankt

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Ik denk dat het voor je PWS beter staat als je zelf een voorschrift maakt. Voor een soxhlet extractie is dat niet zo moeilijk. Je weet hoe zo'n extractie in zijn algemeen werkt?

Dan hoef je alleen nog een geschikt oplosmiddel te vinden en een manier om uit te vinden hoe ver/zuiver je extractie is (TLC?).

En als het niet in een keer lukt is dat ook niet erg. Kun je juist je experiment een paar keer herhalen, aangezien het een nogal korte proef is. En je kunt er dan een mooie discussie bij schrijven!

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Hoi,

heb je al eens op het internet in het Engels gezocht?

Zo ja, dan had je bijvoorbeeld dit gevonden:

Extraction of Limonene from Orange peel experiment (% Yield)

"I extracted Limonene from Orange peel using 40/60 Petroleum ether solvent as the extraction solvent. My results are the following:

Orange peel weight = 22.2011g

Quick-fit flask weight = 59.2929g

Quick-fit flask weight with the extracted limonene weight = 59.4831g

% yield = (59.4831g - 59.2929g) / (22.2011 g) x 100% = 85.67% "

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Helaas kan de schrijver van dat rapport niet rekenen, en zelfs niet logisch nadenken. Hoe kan die minimale gewichtstoename nu garant staan voor 86% van een inweeg van 22g?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: [scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Hij heeft in ieder geval een hoeveelheid limoneen uit de schillen gehaald ter grootte van 0,85massa % van de schillen.

Zegt helemaal niks dus.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Bedankt voor alle antwoorden allemaal. In het engels hadden we ookal gezocht.

De soxhlet staat nu aan en het voorschrift hebben we grotendeels zelf geschreven met hulp van de TOA. Misschien weet iemand nog iets wat zeker niet mag ontbreken.

Er is hier op school geen mogelijkheid het de zuiverheid te controleren met TLC.

We zijn overgens aan het extraheren met aceton.

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Isolatie limoneen mbv soxhlet

Met aceton ga je zeker je limoneen extraheren, maar ik denk dat dit zo'n grof oplosmiddel is dat je alles behalve het cellulose gaat extraheren. Ik heb er een keer een soxhlet mee gedaan van een groene plant en hield toen een heel mooie groene drap over en een wit geëxtraheerde plant massa.

Ik zat meer te denken aan een alkaan (pentaan, hexaan) of een alcohol als ethanol. Of zoals het voorschrift in de post hierboven petroleum ether, wat ook een mengsel van alkanen is.

Ps. hebben jullie de schillen gedroogd?

Reageer