Héél envoudig proefje 'instant hot ice"

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 119

H

Hallo iedereen!

Ok, ik ben heel geïntereseerd in anorganische chemie, maar heb slechts weinig ervaring. Wou er ooit wel eens aan beginnen door wat dingen die ik kreeg. Maar uiteindelijk nooit echt van gekomen.

Nu wil ik wel echt eens gaan beginnen. Natuurlijk met iets simpels, maar toch wel iets spectaculairs (vind ik dan.)

Ik zag op YouTube het volgende filmpje: Instant Hot Ice

Omdat mijn Engels niet perfect is, en zeker niet in vakjargon, zocht ik hier wat rond, vond een goede beschrijving van net datzelfde filmpje:

Los het natriumacetaat op in bijna kokend water (blijf natriumacetaat toevoegen tot er niks meer oplost) en roer de oplossing constant.

Als er een verzadigde oplossing is verkregen doe je het water (zonder eventuele vaste stof) in een (beker)glas.

Het bekerglas laat je afkoelen in een koelkast.

Vervolgens doe je de oplossing voorzichtig in een schoon (plastic) bakje en raak je het oppervlak aan met een vinger. Instant Hot Ice

Let op: exothermische reactie ± 52°C
Perfect, lijkt me niet supermoeilijk, en mooi om te beginnen toch?

Nu, ik zocht natriumacetaat op labstuff.nl, daar vond ik het niet. Jammer. Search.

Wel vond ik op Wikipedia dat ik zelf natriumacetaat kan maken door azijn samen te voegen met natriumcarbonaat? Nu, natriumcarbonaat, is dat niet gewoon bakmeel? Of is dat niet geschikt daarvoor? En gewoon azijn die je in de winkel kan gaan halen?

Of zou dit te moeilijk zijn om te maken en zou ik het beter gewoon ergens anders kopen? Heeft iemand een betrouwbare (niet te dure) bron?

Alvast bedankt! Ik hoop dat ik me niet belachelijk maak, of echt een te laag niveau heb.

Berichten: 281

Re: H

Labstuff heeft wel natriumacetaat (3 hydraat). Het staat bij "Chemicaliën N-Z". (link)

Berichten: 119

Re: H

Labstuff heeft wel natriumacetaat (3 hydraat). Het staat bij "Chemicaliën N-Z". (link)
Aha! Bedankt, het is blijkbaar niet aan elkaar geschreven. Mijn fout.

Weet ook iemand wat ongeveer de hoeveelheden zijn die ik nodig heb? Of maakt dit weinig uit in deze proef? Omdat het eigenlijk roeren is tot het niet meer oplost? Zou ik met 500Gram genoeg hebben om goed te experimenteren?

En moet ik ergens voorzichtig mee zijn, of kan er eigenlijk niets gebeuren?

Berichten: 281

Re: H

Hoeveelheden is net hoeveel je wilt maken. Volgens Wiki lost 365 gram in 1L water op. Je zal dan iets meer nodig hebben omdat je bij een hogere temperatuur werkt, en de oplossing oververzadigd moet zijn. Ik gok dat ze in jouw filmpje ongeveer 200 gram gebruikt hebben. 500 gram lijkt me meer dan genoeg.

Zorg alleen wel dat je het na het afkoelen in een vorm giet die een glad oppervlak heeft. Anders zou het spontaan al kunnen beginnen bij het gieten...

Gevaar is niet zo groot, het is niet een heel gevaarlijke stof. Bij het bereiden zou ik wel een veiligheidsbril op zetten, je weet maar nooit. Als het spat en in je oog komt, ben je verder van huis...

Berichten: 119

Re: H

Ok, hartelijk bedankt voor je uitleg ;)

Berichten: 281

Re: H

Graag gedaan!

Berichten: 86

Re: H

Ook een grappig effect is het uitgieten van zo'n oververzadigde oplossing over een kristalletje. Als je het langzaam doet kun je echt stalagmieten maken van natriumacetaat. Natriumacetaat kun je zelf maken door soda en azijn bij elkaar te doen, maar zoals gezegd heeft labstuff het ook.

Edit: tieten hangen, mieten staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: H

Ik heb wel eens gedacht als je het heel langzaam doet en in hele kleine druppels je kan 3D printen.

Misschien een wat meer nuttige reply is: volgens mij kan je organische kleurstoffen toevoegen aan de natriumacetaat voor gekleurde kristallen.

Berichten: 86

Re: H

Dat kan inderdaad, de kleur wordt alleen een beetje flets doordat de kristallen erg wit zijn. Je kan niet echt mooi gekleurde dingen ermee maken. Je moet ook best wel snel schenken, anders kristalliseert je 'straaltje' en wordt het in je bekerglas ook vast. Op zich wel grappig om mee te maken, maar niet als dat niet je gewenste effect is.

Berichten: 119

Re: H

Bedankt voor de overige ideeen, maar omdat ik nog wel beginneling ben, denk dat ik al blij zal zijn als het na de 2de - 3de keer lukt :)

Reageer