[scheikunde] Po esters

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Po esters

hallo allemaal,

dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik goed zit.

Ik moet samen met een klasgenoot een po maken en wij hebben gekozen voor het maken van een ester met een geur en daarvan bepalen of de temperatuur waarmee je de reactie laat verlopen een effect heeft op de hoeveelheid gevormde ester en water....

en dan nu de vragen.., wij hebben gekozen voor een ester waarvoor je dus ethaanzuur en 1-butanol nodig hebt. Als katalysator hebben we H+ ionen nodig.

Dus wij dachten dan gaan we zoutzuur gebruiken, dat is een sterk zuur.

Maar we zouden graag willen weten of er een alternatief is dat er niet voor zorgt dat de geur eraan gaat. Want chloor heeft tog een niet zo fijne geur??

Wij dachten al aan natrium gebruiken want dan krijg je nacl en dat is gewoon keukenzout. Maar hoe krijg je dat in een 2 ml kolf.

ook zouden we graag willen vragen hoe je het molair ethaanzuur en 1-butanol kunt bepalen dat je nodig hebt. Want we hebben maar 2 ml aan volume in het kolfje dat we gaan gebruiken in de opstelling.

en 2 ml is erg weinig dus zouden we een erg groot molair ethaanzuur en 1 butanol nodig hebben maar hoe groot moet dat zijn om dudielijk te kunnen zien of temperatuur een effect heeft op de hoeveelheid gevormde ester en water.

Het zijn dus 2 vragen,maar ik en mijn klasgenoot zitten echt vast en we hebben niet echt iemand waar we heen kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Po esters

Sulfaationen ruik je niet, kun je daar iets mee? ;) Daarbij wil je zo weinig mogelijk water in de reactie introduceren. Weet je waarom?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Po esters

Sulfaationen ruik je niet, kun je daar iets mee? ;) Daarbij wil je zo weinig mogelijk water in de reactie introduceren. Weet je waarom?
ik gok op het feit dat je dan en het water dat je toevoegt en het water dat ontstaat bij de esterreactie. Dan kan je niet uitvinden hoeveel water is ontstaan op hoeveel ester dat is ontstaan.... zit ik in de buurt? verder zou een zuur met sulfaationen goed zijn begrijp ik dat goed?

Ow weet je misschien hoe je moet bepalen hoeveel molair je van het zuur en 1-butanol nodig hebt om de ester reactie kan 'analyseren'?

wij moeten gewoon kunnen afleiden hoe de reactie verloopt bij verschillende temperaturen.

maar alvast heel erg bedankt

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Po esters

de reactie alcohol+zuur -> ester+water is een evenwicht, als je meer water toevoegt zul je dus je gemaakte ester weer terug laten reageren naar de 2 begincomponenten ;)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Po esters

de reactie alcohol+zuur -> ester+water is een evenwicht, als je meer water toevoegt zul je dus je gemaakte ester weer terug laten reageren naar de 2 begincomponenten ;)
ow ok, niet aan gedacht.

Maar weet je misschien hoe we kunnen weten welk molair we moeten gebruiken om de proef goed te laten verlopen? Dus om duidelijk te kunnen zien of temperatuur een effect heeft op de hoeveelheid gevormde ester en water.

ook hebben ik en mijn klasgenoot een nieuw probleempje.

We hebben eigenlijk geen idee hoe we dus aantonen dat temperatuur wel/gen effect heeft. moeten we gaan meten hoeveel water is ontstaan???

sorry het zijn misschien niet zo heel erg intelligente vragen,maar ik snap niet veel van scheikunde.

Alvast bedankt aan iedereen die heeft geantwoord.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Po esters

wat mij het handigst lijkt is het scheiden van de 2 componenten (als het goed is heb je na de synthese een waterlaag en een esterlaag) met een scheitrechter. dan kan je wegen hoeveel ester je hebt (nadat je het gezuiverd hebt) en als je dit doet met de esters die je op verschillende esters kan je kijken bij welke temperatuur je het meeste ester gevormd hebt.

Moet je het alleen theoretisch doen, of ook daadwerkelijk uitvoeren?

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Po esters

hllaan schreef: wat mij het handigst lijkt is het scheiden van de 2 componenten (als het goed is heb je na de synthese een waterlaag en een esterlaag) met een scheitrechter. dan kan je wegen hoeveel ester je hebt (nadat je het gezuiverd hebt) en als je dit doet met de esters die je op verschillende esters kan je kijken bij welke temperatuur je het meeste ester gevormd hebt.

Moet je het alleen theoretisch doen, of ook daadwerkelijk uitvoeren?
Ik kan moet het daadwerkelijk uitvoeren.

Ik en mijn klasgenoot moeten een po maken waarin

we een praktisch deel hebben. Dus een practicum, we waren van plan een opstelling te bouwen en dan een ester maken. Het kolfje is maar 2 ml, is erg weinig vind ik, dan moeten we op de een of andere manier onderzoeken hoe temperatuur effect kan hebben op de hoeveelheid gevormde ester en dus eigenlijk of de evenwichtsreactie veranderd, dus meer aflopend is naar één kant ( dat is het zelfde tog??)

het probleem blijft dat we een katalysator nodig hebben volgens de toa, dat is dus h+ en we moeten dus wss een zuur gebruiken met sulfietionen om de h+ te leveren en om de geur niet te bederven. (volgens een tip hierboven). En nog steeds geen idee hebben hoeveel molair we nodig hebben.

Mijn klasgenoot had als idee de oplossing ester + water te koken zodat het water verdampt en je dan kan 'meten'hoeveel ester je hebt want water heeft als kookpunt 100 graden celsius en we zullen en ester maken met een hogere kookpunt. Maar hoe kan je daaruit bepalen of temperatuur een effect heeft op de vorming van de ester????



Hmmmmm......ik ben heel erg in de war

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Po esters

het scheiden van je ester en het water zal niet zo'n groot probleem opleveren. Je ester lost namelijk niet op in water (verwacht ik), dus zal er een tweelagensysteem onstaan (ongeveer hetzelfde als olie en water) en dat kan je makkelijk scheiden met een scheitrechter. Het zuiveren van je ester is lastiger, dat heb ik vorig jaar gedaan met een destillatie.

Als je het toch wilt koken, doe dat dan niet met een gasbrander, want zowel je ester als je gebruikte alcohol zijn brandbaar.

Verder is een kolfje van 2 mL wel heel erg klein, ik gebruikte vorig jaar een kolf van 100 mL en ik kreeg niet eens zo heel veel ester.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Po esters

hllaan schreef: het scheiden van je ester en het water zal niet zo'n groot probleem opleveren. Je ester lost namelijk niet op in water (verwacht ik), dus zal er een tweelagensysteem onstaan (ongeveer hetzelfde als olie en water) en dat kan je makkelijk scheiden met een scheitrechter. Het zuiveren van je ester is lastiger, dat heb ik vorig jaar gedaan met een destillatie.

Als je het toch wilt koken, doe dat dan niet met een gasbrander, want zowel je ester als je gebruikte alcohol zijn brandbaar.

Verder is een kolfje van 2 mL wel heel erg klein, ik gebruikte vorig jaar een kolf van 100 mL en ik kreeg niet eens zo heel veel ester.
ok,

ik kreeg vandaag te horen dat we dus een microgem koffertje gaan gebruiken. Het kolfje is dan wel groter dan 2 ml. Maar wij wilden dus gaan destilleren om te kijken hoeveel water er was ontstaan om te kijken of temperatuur een effect heeft of de reactie. Voor de destillatie wilden we dan een zandbad gebruiken, omdat je daar de temperatuur voor kan regelen. Of kooksteentjes, maar ik weet niet wat die doen.

Want als bijvoorbeeld dat wel zo is en de reactie is dan meer aflopend geworden, dan ontstaat meer water en dus ook ester want het is een 1 op 1 reactie.....

tenminste zo snappen ik en mijn klasgenoot het.

Maar als we dan een scheitrechter willen gaan gebruiken, moeten wij dat kolfje dat we hebben gebruikt dat overgieten in een scheitrechter dan??

alvast bedankt.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Po esters

Als je het resultaat van je reactie in een scheitrechter doet, zie je (als het goed gegaan is) 2 lagen. 1 van die 2 lagen is de waterige laag en de andere laag is de laag waar je ester in zit. Met het kraantje dat op de scheitrechter zit kan je deze 2 lagen vrij goed scheiden. Als je vervolgens je esterlaag in een erlenmeyer oid doet en er CaCl2 aan toevoegd goed mixt en filtreert zou het meeste water uit je ester moeten zijn. Ik denk dat er nog wel alcohol en zuur in de organische laag zal zitten. (eigenlijk moet er nog wel het een en ander extra gedaan worden dan hier staat, maar ik denk dat dit voor jullie proefje wel genoeg zou moeten zijn)

kooksteentjes voeg je toe om kookvertraging bij de reactiemengsel te voorkomen en om het mengsel regelmatig te laten koken.

Ik ben geen expert op het gebied van esters (verre van) en baseer mijn berichten op mijn ervaringen van mijn synthese van een ester bijna een jaar geleden (ik heb het voorschrift nog wel). Er bestaat dus de kans dat ik het niet helemaal juist heb ;)

Reageer