Kristallisatie handwarmer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

Kristallisatie handwarmer

Hallo, (zoals een deel van jullie misschien al door had) zijn we op school bezig met een projectje over heatpacks. Het is inmiddels gelukt om er zelf eentje te creëren, maar we zitten nog met een vraagje:

Zijn er namelijk niet meer stoffen die hetzelfde zouden kunnen doen als NaAc? In principe zou het toch moeten kunnen met elk zout dat "een hydraat kan zijn" (ik weet de juiste benaming niet, maar dus zouten zoals NaAc·3H2O en Na2CO3·10H2O) en waarvan het smeltpunt tussen de 20 en 100 graden ligt (Zodat mensen hem thuis weer kunnen smelten, en dat hij geactiveerd kan worden op kamertemperatuur)?

Waarom zou een oververzadigde oplossing van soda dan niet werken? Het is immers Na2CO3·10H2O en het smeltpunt is 34°C.

Of is de kristallisatie van soda niet exotherm? Zijn er in dat geval geen andere zouten die aan de juiste criteria voldoen, of zijn er andere redenen/criteria?

Berichten: 43

Re: Kristallisatie handwarmer

Ik zie net dat hij ook in de verkeerde subgroep staat. Sorry daarvoor.

Zijn er eigenlijk tabellen of zoiets, waarin je kan zie of (en hoe sterk) een kristallisatie van een zoutoplossing exotherm is of niet?

Berichten: 43

Re: Kristallisatie handwarmer

Weet iemand het?

Berichten: 677

Re: Kristallisatie handwarmer

Hierover is al eerder geschreven op dit forum, zie:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...topic=17090&hl=

Overigens heeft de werking van een heat pack niets te maken met het smeltpunt van het zout. Het smeltpunt van natrium acetaat is bijvoorbeeld 324 °C, en eigenlijk ook niet met de vorming van een hydraat. Natrium acetaat vormt bij mijn weten geen hydraat.

Wat wel gebeurt bij het regenereren van het heat pack is dat je het zout terug oplost in het water. Vermits het kristalliseren exotherm is, is het oplossen endotherm, en moet er dus verwarmd worden.

Berichten: 43

Re: Kristallisatie handwarmer

Ja, dat had ik gezien, maar zijn dat de enige twee?

Waarom doet soda het dan niet bijvoorbeeld?

Smelten was een verkeerde woordkeus, ik bedoelde oplossen in zijn eigen kristalwater. NaAc vormt wel degelijk een (tri)hydraat. Anders zou zo'n heatpack toch ook niet hard worden? Dan zou het water er toch in blijven zitten?

Als je hem regenereert, dan kan het toch ook immers alleen terug oplossen in water als er een hydraat is gevormd?

Berichten: 677

Re: Kristallisatie handwarmer

Het belangrijkste probleem is dat er een oververzadigde oplossing moet gevormd worden, die nog metastabiel is bij kamertemperatuur. Vrijwel alle zouten zullen bij afkoelen spontaan uitkristalliseren. Het vormen van een oververzadigde oplossing is echt wel een zeldzaam verschijnsel!

Overigens mag dat je niet tegenhouden om wat te experimenteren. Probeer eens een net-niet-verzadigde, kokende oplossing van soda te maken, en kijk wat er gebeurt als je afkoelt. Zorg wel voor zeer zuivere reagentie en recipiënten.

Reageer