oppervlakte spanning water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

oppervlakte spanning water

Ik ben op zoek naar een manier om de oppervlaktespanning van water te breken zonder dat er iets aan het water wordt toegevoegd.

Ik wil graag weten of dit mogelijk is zonder b.v. afwasmiddel toe te voegen.

Is dit mogelijk met electriciteit of magnetisme?

Mocht ik hier reactie op krijgen, dan wil ik wel verder uitleggen wat mijn bedoeling is.

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: oppervlakte spanning water

het is te meten met een wilhelmiplate.

Helaas is het bijna niet mogelijk om goed te meten doordat er heel snel oppervlakte actieve stoffen in het water zitten.

het zal 72 mN/m moeten zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: oppervlakte spanning water

Ik neem aan dat je structureel verlagen bedoelt en zoeken leverde deze publicaties op: "Magnetic Field Increases the Surface Tension of Water" en "Effect of gravity and electric field on shape and surface tension of drops"

Deze lijken de oppervlaktespanning te verhogen dus helaas.

http://www.iop.org/EJ/article/1742-6596/15...9d-8b121c61daf0

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=A...fe7157500406640

Berichten: 1.379

Re: oppervlakte spanning water

De oppervlaktespanning aan het grensvlak water/lucht is een stofeigenschap en kan dus niet veranderd worden.

Als je een hangende waterdruppel, aan een capillair, een hoge spanning geeft t.o.v. de omgeving ( 20000 Volt) kan de druppel door een heel kleine beweging plotseling exploderen tot heel veel kleine druppels. Het kan zijn dat de druppelvorm bij een continue verhoging van de spanning continu verandert. Maar dat heb ik niet kunnen waarnemen. Zeker is wel dat de instabiliteit van de druppel daarbij ook toeneemt. Er is dan geen evenwichtssituatie meer. Een oppervlaktespanning maakt echter deel uit van een krachtenevenwicht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer