reactievergelijking KMnO4 in rookbom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

reactievergelijking KMnO4 in rookbom

Hoi allemaal,

Voor mijn profielwerkstuk heb ik een 'rookbom' gemaakt van KNO3 en suiker, C12H22O11. Om paarse vlammen te krijgen heb ik hier aan KMnO4 toegevoegd, dus als additieve. Vervolgens heb ik alle stoffen bij elkaar gesmolten, eventjes laten afkoelen, en aangestoken.

De vergelijking voor de reactie tussen KNO3 en suiker heb ik als volgt:

C12H22O11(s) + 24KNO3(s) -> 24KNO2(s) + 12CO2(g) + 11H2O(g)

Ik ben alleen benieuwd of er een reactievergelijking is om de functie van KMnO4 ( zorgen voor paarse vlammen) duidelijk te maken, dus of je door een reactievergelijking kunt aantonen waardoor de vlammen nou precies paars worden.

En zo ja, wat deze reactievergelijking is! :)

Alvast bedankt! :D

ps. Weten jullie trouwens wat de functie van suiker is hierbij ( heet volgens mij een bindmiddel) ?

Berichten: 3.145

Re: reactievergelijking KMnO4 in rookbom

Suiker is beslist niet het bindmiddel, het is de brandstof. Kijk naar je reactievergelijking, daarin zie je dat de suiker wordt omgezet.

De reactievergelijking klopt niet echt. Kaliumnitraat wordt verder gereduceerd en ik denk dat je beter kunt stellen dat er stikstofgas vrij komt en de kalium gaat zitten in kaliumcarbonaat. Dus, je eindproducten zijn hoofdzakelijk kaliumcarbonaat, kooldioxide, water en stikstofgas. Er zal ongetwijfeld ook wel een beetje kaliumnitriet ontstaan, maar dat is zeker niet de hoofdreactie.

Kaliumpermanganaat toegevoegd zal ook leiden tot een redoxreactie. Je kunt niet stellen dat het kaliumpermanganaat verantwoordelijk is voor paarse vlammen, dat is het kalium-ion en dat zit ook in kaliumnitraat. Kaliumpermanganaat is echter een krachtiger oxidator en ik denk dat daardoor de reactie heter verloopt en de paarse kleur beter uit de verf komt. Misschien werkt het ontstane mangaandioxide ook nog wel een beetje als katalysator en wordt de reactie tussen kaliumnitraat en suiker ook gemakkelijker hierdoor.

Berichten: 2.337

Re: reactievergelijking KMnO4 in rookbom

Wel het verbaasd mij zeer dat het voor je profielwerkstuk is aangezien je geen snars begrijpt van wat de reactie inhoud.

Dit is een voorbeeld van een redoxreactie. Bij een redoxreactie heb je altijd een reductor nodig (een stof die elektronen afgeeft) en een oxidator (een stof die de elektronen opneemt).

Wat is bij jouw reactie de reductor en de oxidator? Als je hier anwtoord op kan geven zijn al 2 van je antwoorden beantwoord.

Je hebt permanganaat toegevoegd voor een kleurtje en aangezien die kleur apars blijft is dat permanganaat dat niet gereageerd heeft.

Permanganaat is wel een sterke oxidator. Volgens verschillende deelreacties.

Je zou dus de oxidator uit je eerste reactie kunnen vervangen door permanganaat.

Probeer eens voor beide reacties de redoxreactie uit te werken. Als je voor de tweede redoxreactie problemen hebt met de halfvergelijking voor de reductie van permanganaat vraag je het nog maar even dan geef ik je wel wat hints.

Berichten: 2

Re: reactievergelijking KMnO4 in rookbom

Oke, heel erg bedankt!

Ik heb als nieuwe vergelijking:

48 KNO3 + 5 C12H22O11 -> 24 K2CO3 + 24 N2 + 55 H2O + 36 CO2

Na afloop was er inderdaad een vaste stof ontstaan, wij dachten dus dat dit KNO2 was, maar het is dus K2CO3?

Ik kom alleen niet uit die redoxreactie..had er zelf ook al aangedacht, maar je hebt niet echt vrije ionen, aangezien het allemaal vaste stoffen zijn?

gr.

Berichten: 2.337

Re: reactievergelijking KMnO4 in rookbom

Het hoeven niet altijd ionen te zijn. De moeilijkheid hier is dat niet alle koolstofatomen uit je suiker hetzelfde oxidatiegetal hebben je gaat dus moeten optellen hoeveel elektronen het zal opnemen of afgeven (dat moet je nog beantwoorden ;) )

Zie het als een uitdaging, zo moet je een profielwerkstuk altijd zien. :)

Reageer