[scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

hallo iedereen,



weer even een vraagje omdat wij vastlopen op ons PO.

ok we hebben al een begin gemaakt met de proef.

We hebben uiteindelijk

1-butanol en ethaan zuur bij elkaar gegooid zodat het een equimolair mengsel werd van 1 mL. dus 0.4 ml van ethaan zuur en 0.64 van 1-butanol. Vervolgens hebben we 0.08 mL van de katalysator erin gedaan. Wat wij hebben gebruikt is zwavelzuur.

Vervolgens hebben we dus het kolfje met deze mengsel en kooksteentjes in een zandbad gezet. 2 verschillende temperaturen. ( 2 kolfjes en 2 zandbaden, zelfde mengsel)

Wat ook leuk is om te vermelden, in de miccrogem handleiding stond, zodra het mengsel gaat koken , laat het dan 30 minuten koken, dan is die 'vastgevroren'dus is er een evenwichtsreactie denken wij. Maar het vage is......

We doen dit op verschillende temperaturen, met het zelfde mengsel. Als je nu bij elk mengsel gaat timen vanaf het moment dta het kookt, dan heeft het toch geen zin???want dezelfde stof heeft hetzelfde kookpunt.

Wij hebben uiteindelijk gewoon gewacht totdat het eerste mengsel kookte en gewoon vanaf toen getimed.

Dat leek logisch.......kan iemand mij vertellen of dit klopt?

Na 30 minuten hebben we een mooie 2lagen systeem.

ons probleem was alleen hoe gaan we hieruit aantonen dat temperatuur dus wel degelijk een effect heeft op de hoeveelheid gevormd water/ester.

want de lijn tussen de 2 lagen lag bij de ene temperatuur meer in het midden van het mengsel dan bij de andere temperatuur. titreren zoals in de microgem handleiding staat kanniet want we hebben geen vaste katalysator gebruikt. Dus die zit eigenlijk ook in het mengsel.

Ow een vraagje tussendoor, is de bovenste laag water of ester? want wij hebben gegokt op ester aangezien er een alcohol inzit en die drijft toch op water????

En destilleren weten we niet of het kan want het is natuurlijk een heel kleine hoeveelheid. Volgens de leraar moet het mogelijk zijn met micro destillatie.

Maar het is een heeeeeeeeeeeel kleine hoeveelheid.

Weet iemand een andere manier misschien om aan te tonen dat er meer ester is gevormd bij een hogere temperatuur.

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

Ik denk dat je heel goed aanvoelt wat er hier gebeurt: de twee experimenten hebben gewoon bij dezelfde temperatuur gereageerd, namelijk de kooktemperatuur. Omdat de omgeving een wat andere temperatuur had heeft de een langer gekookt dan de ander, en dat is het belangrijkste verschil!

Het heeft geen zin om de produktie of het rendement te bepalen als functie van de omgevingstemperatuur. Eigenlijk kun je dat dus wel doen als functie van de kooktijd (als je nog weet hoe lang die andere heeft gekookt!).

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

rwwh schreef: Ik denk dat je heel goed aanvoelt wat er hier gebeurt: de twee experimenten hebben gewoon bij dezelfde temperatuur gereageerd, namelijk de kooktemperatuur. Omdat de omgeving een wat andere temperatuur had heeft de een langer gekookt dan de ander, en dat is het belangrijkste verschil!

Het heeft geen zin om de produktie of het rendement te bepalen als functie van de omgevingstemperatuur. Eigenlijk kun je dat dus wel doen als functie van de kooktijd (als je nog weet hoe lang die andere heeft gekookt!).
ik snap het niet......

eerst even dit duidelijk krijgen.

ester drijft op water toch?

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

kisses.diana schreef: eerst even dit duidelijk krijgen.

ester drijft op water toch?
klopt, kijk maar naar de dichtheden van je ester en water. Je ester (butylacetaat was het dacht ik) heeft een dichtheid van 0,88 g/mL terwijl water 1g/mL is.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

hllaan schreef:
kisses.diana schreef: eerst even dit duidelijk krijgen.

ester drijft op water toch?
klopt, kijk maar naar de dichtheden van je ester en water. Je ester (butylacetaat was het dacht ik) heeft een dichtheid van 0,88 g/mL terwijl water 1g/mL is.
als het goed is , is mijn ester, bij 1-butanol en ethaanzuur, 1-butylethanoaat.

Maar waar kan je daarvan de dichtheid dan vinden?

Ik kan het niet vinden in de microgem map die ik heb geleend.

Maar hoe kan ik nu eigenlijk hoeveel water of ester 'meten', want je kan zien dat er een verschil is in de hoeveelheid die is ontstaan. Maar dat keurt onze leraar waarschijnlijk niet goed. Destillatie??

titratie gaat niet want onze katalysator is ook een vloeistof/ en zuur.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

butylethanoaat is hetzelfde als butylacetaat, zelfde stofje net iets andere naam ;)

je kan de 2 lagen van elkaar scheiden met een scheitrechter. Als je meer van de ene hebt dan van de ander hebben ze ook een verschillend gewicht.

Als de dichtheden niet in BINAS staan, zul je ze wel op wikipedia kunnen vinden

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

hllaan schreef: butylethanoaat is hetzelfde als butylacetaat, zelfde stofje net iets andere naam ;)

je kan de 2 lagen van elkaar scheiden met een scheitrechter. Als je meer van de ene hebt dan van de ander hebben ze ook een verschillend gewicht.

Als de dichtheden niet in BINAS staan, zul je ze wel op wikipedia kunnen vinden
ok heel erg bedankt.

Ik ga volgende week, dus eigenlijk deze week al, aangezien het zondag is,

verder met de proef, dan komen we wss nog meer vragen tegen, maar tot die tijd zitten we goed.

We hopen alleen niet dat het overgieten van kolfje naar scheitrechter ervoor zorgt dat de lagen weer mengen of dat er veel overblijft in de kolf.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Evenwicht Esters Temperatuur

als de lagen weer mengen in de scheitrechter, gewoon even wachten en een tweelagensysteem laten onstaan ;)

Reageer