Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Hoi!

Samen met twee andere mensen moet ik in 6VWO een eigen experimenteel onderzoek opstellen. Wij gaan eerst zelf sterretjes maken, waarna we die vergelijken met twee andere 'merksterretjes'. We gaan testen op: nitraat, nitriet, sulfaat, aluminium, ijzer en barium. Het probleem waarmee we te maken hebben is dat het mengsel van deze stoffen (het brandende gedeelte van het sterretje) lastig is op te lossen in water (zoutzuur werkt als het goed is wel voor de meeste stoffen), omdat veel dingen met elkaar neerslaan...

Voor sulfaat hadden we al bedacht dat dit neerslaat met Pb 2+, waarna we het uit de oplossing kunnen filtreren.

Ijzer gaan we aantonen met behulp van een magneet.

Barium door het aan een öse te kleven met wat zoutzuur en het vervolgens in een vlam te houden (lichtgroene kleur)

Eigenlijk hebben we een paar vragen:

- Aluminium kan opgelost worden met kaliumhydroxide of zoutzuur onder waterstofvorming tot hydrogel, maar dan kan je het toch vervolgens niet weer neerslaan met hydroxide?

- Lost het sulfaat uit het mengsel gelijk op met water? Of moet dat ook met een sterk zuur?

- En ons grootste probleem: Hoe kun je nitraat en nitriet aantonen als ze allebei aanwezig zijn?

Alvast bedankt!

Berichten: 243

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Kijk in de Binas of aluminium een neerslag vormt met hydroxide. Lijkt me niet dat je dat in zoutzuur doet, over het algemeen zorgt dat er alleen maar voor dat de ionen juist in oplossing blijven naar mijn idee :P

Verder als er veel nitriet (en ook wel nitraat) in die sterretjes zit, zal het bij toevoegen van zuur wel een beste nitrietwolk geven. Je zou zo grofweg kunnen aantonen dat nitraat en nitriet aanwezig is in het poeder, doe dit echter wel in de zuurkast want nitriet is niet zo fijn voor je!

Berichten: 3

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Aluminium en hydroxide zorgen inderdaad voor een fijne neerslagreactie als hydrogel, wat ik al wel had gelezen, maar als het inderdaad zo is dat Aluminium WEL oplost in water, dan is er dus eigenlijk geen probleem haha.

Die nitrietwolk, ontstaat die als we aan het nog-niet-opgeloste poeder een sterke zuur oplossing toevoegen?

Heel erg bedankt! Dit helpt ontzettend =)

Berichten: 3.145

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Nitraat geeft zeer zeker geen wolk van gassen wanneer je dit toevoegt aan zoutzuur. Bij nitriet krijg je wel een wolk. Er ontstaat stikstof oxide, maar ga er maar van uit dat er geen nitriet zit in een sterretje. Nitriet is een nogal slappe oxidator en absoluut niet geschikt voor vuurwerktoepassingen. Nitriet is niet bijzonder giftig, elke dag krijgen we wel wat binnen, bijv. op vlees, maar ga er maar vanuit dat er geen nitriet in zit. Nitraat is ook niet bijzonder giftig, ook dat krijgen we iedere dag wel binnen, bijv. via groente.

Berichten: 243

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Sorry, ik was in de war met een nikkelstaafje in salpeterzuur, daar komt wel een beste nitrietwolk uit :P

Moet je de experimenten trouwens op school uitvoeren of mag je ook naar een nabij gelegen universiteit of hogeschool? Voor het nitraat zou je eventueel een ionchromatograaf kunnen gebruiken om zo grofweg te bepalen of het aanwezig is in de oplossing, je kan dan ook meteen de concentratie bepalen. Ook las ik hier op het forum iets over nitraatbepaling op spectrofotometrische wijze, echter moet je het nitraat dan wel eerst laten complexeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Dat is NO2, geen NO2-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

de grote verschillen die een electron meer of minder wel niet mogelijk maken.

Wonderbaarlijk.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Kwalitatieve Analyse van Sterretjes

Hee allemaal!

Hartstikke bedankt voor alle reacties. Ik was er gelukkig zelf al achter gekomen dat alleen nitriet een wolk oplevert. We moeten het helaas allemaal op school doen (anders waren we voor massaspectrometrie en andere machinale technieken gegaan, ook wel interessant om een keer te doen!)

Over nitriet en sulfaat: we hadden in de hypothese al gezet dat deze er wrs niet inzitten. Maar we moesten er alsnog wel iets voor verzinnen =)

Reageer