Interne standaard

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Interne standaard

hallo allemaal,

ik ben bezig met een project over alcohol en hiervoor moeten we ook gaan werken met de interne standaard. Ik weet nu hoe de formule in elkaar steek en wat voor wat staat maar ik snap het nut ervan nu niet echt. Het doel is dus om achter die R te komen die algemaan is en overal het zelfde. Maar als je nou eenmaal die R hebt, wat kun je er dan precies mee?

graag z.s.m. antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interne standaard

Stel ik gebruik 1 mg aan interne standaard tegenover 2 mg van de stof x (de hoeveelheid die onbekend is in je monster). Op het gevormde chromatogram krijg ik bijvoorbeeld een piekhoogte van stof x die 4x zo hoog is als die van de IS. Nu weet ik dat wanneer de piekhoogte van stof x 4x zo hoog is als die van de IS, ik 2 mg van stof x heb, of wanneer de piekhoogte 8x zo hoog is als die van de IS, ik 4 mg stof heb.

Nu voeg ik diezelfde eenheid IS toe aan mijn monster, en kom tot de ontdekking dat de piekhoogte van stof x 6x zo hoog is als die van mijn IS. Als ik nu die piekhoogtequotienten op elkaar deel (6/4 = 1,5) en dan vermenigvuldig met mijn bekende hoeveelheid van stof x (2 mg) dan weet ik dat in mijn monster 3 mg stof x moet zitten.

De interne standaard is dus bedoeld als koppeling naar een meetpunt met een bekende concentratie en is een stof die je extra toevoegt aan je te meten monster (steeds exact dezelfde hoeveelheid) en aan een apart monster waarvan je de precieze hoeveelheid aan stof x al weet.

Berichten: 10

Re: Interne standaard

ah ok echt bedankt. even ter duidelijk heid. als je dit dan invult in de formule zou je dus een F krijgen van 2 dan tog? als je even zegt dat de area van st 1 is en dna van monster 4.

en hoe zou ik dan goed kunnen formuleren wat de interne standaard is en waar deze voor dient.

en hoe weet je dan dat die 2 van stof x 2 is, want ik moet zeg maar ethanol bepalen en als standaard gaan we propanol gebruiken. dus van propanol weet ik dat het 1ml is en ethanol zit dan in het serum maar hoeveel dat is weten we natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interne standaard

Afbeelding

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Interne_standaard

Ik denk dus van wel, even wat getalletjes goochelen op basis van de "bevindingen" die we deden. Wel van piekoppervlakten uitgaan, die zijn nauwkeuriger.

Gegevens bekend monster:

2,15 mg/l IS =

Piekoppervlak = 4577

4,30 mg/l stof X = [X]

Piekoppervlak = 18308

Ik transformeer je de formule even zodat je een F = krijgt:

F = (Ax/[X])*(/As) = (18308/4,30)*(2,15/4577) = 2

Dus zoals je al zei. En hier staat ie dus voor 1 mg/l aan IS = 2 mg/l aan X

En ik denk dat mijn laatste alinea van mijn 1e antwoord wel samenvat wat en waarvoor een IS is.

en hoe weet je dan dat die 2 van stof x 2 is, want ik moet zeg maar ethanol bepalen en als standaard gaan we propanol gebruiken. dus van propanol weet ik dat het 1ml is en ethanol zit dan in het serum maar hoeveel dat is weten we natuurlijk niet.


Dit zijn natuurlijk maar getallen die ik uit mijn mouw schudde. Wat jij straks moet doen is zelf een monster maken waarin 1 ml propanol zit en een bekende hoeveelheid ethanol. Met de F die je daar uitkrijgt, kun je je onbekende ethanol in het serum bepalen.

Berichten: 10

Re: Interne standaard

ok :D ja ik geloof dat we overal 1 ml propanol aan toe moeten voegen en 1 microliter ethanol en dan zit er nog ethanol in het serum. zou die 1 mircoliter ethanol die je extra toevoegd dan zijn zodat je boven de detectie grens van de gc uitkomt?

voor de rest heb ik nu dit getypt(zo simple mogelijk verwoord), zou dit er mee door kunnen?

Een interne standaard is een stof waarvan de toegevoegde hoeveel¬heid nauwkeurig bekend is. Een interne standaard is een hulpstof die gebruikt wordt bij analytisch-chemische bepalingen, om onnauwkeurigheden te corrigeren die veroorzaakt worden door een onnauwkeurige toevoeging van een kleine hoeveelheid, door een variërende responsfactor van de detector of ongelijk heden bij het injecteren. Met name bij gaschromatografische technieken wordt een interne standaard gebruikt. Hierbij wordt de hulpstof ook zichtbaar op het chromatogram en kan er dus gemakkelijk gezien worden welke area voor een bepaalde hoeveelheid staat. Vervolgens kan er met behulp van de onderstaande formule de F (response factor ) worden berekend.

de formule van interne standaard staat hier.



In deze Formule is Ax de area van de analyt en [X] de concentratie hiervan. As is de area van de standaard en de concentratie hiervan. Vervolgens kun je dus met de formule F=Ax/[X] gemakkelijk de concentratie [X] van je monster berekenen als je de oppervlakte van de piek en de F weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Interne standaard

Bij die laatste alinea dien je wel nog altijd de As/ factor mee te nemen. Je kunt die samen met de F wel eerst nog in een nieuwe factor vermenigvuldigen. Zie mijn eigen berekening.

Die microliter ethanol zou best wel eens kunnen zijn waarvoor jij zegt. Alleen ben ik het hier niet zo mee eens:

Een interne standaard is een stof waarvan de toegevoegde hoeveel¬heid nauwkeurig bekend is. Een interne standaard is een hulpstof die gebruikt wordt bij analytisch-chemische bepalingen, om onnauwkeurigheden te corrigeren die veroorzaakt worden door een onnauwkeurige toevoeging van een kleine hoeveelheid, door een variërende responsfactor van de detector of ongelijk heden bij het injecteren.

Een interne standaard verandert daar niets aan. Het geeft je alleen maar een meetpunt. Zie het maar als een ijklijn met 1 punt.

Kijk maar eens op die wikipedia link die ik had toegevoegd.

Maar je zegt "overal". Bedoel je daar meerdere serums mee?

Berichten: 10

Re: Interne standaard

ja we moeten een stuk of 3/4 serums onderzoeken, en ok ik zal er nog even op in spitten. bedankt

Reageer