[scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 156

[scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Nu moet ik voor school de reactie vergelijking van citroenzuur met natriumwaterstof carbonaat. Bij de opdracht staat dat er 3 H+ ionen van het zuur met het natriumwaterstofcarbonaat reageren tot C7H5O73- , kooldioxide en water.

Dan zou dit hieruit volgen

HCO32- + C6H8O7 <=> C6H5O7 3- + CO2 + H2O

Klopt dit, en is ook de dubbele pijl juist??

erg bedankt alvast!

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

ELKE reactievergelijking moet:

- links en rechts dezelfde en evenveel van elke atoomsoort hebben

- links en rechts dezelfde ladingen hebben

Jouw vergelijking voldoet aan geen van beide voorwaarden.

Tips:

- Citroenzuur is inderdaad een tribasisch zuur met formule C6H8O7

- waterstofcarbonaat heeft de formule HCO3-. Let op de éénwaardige lading!

Vraag: is waterstofcarbonaat een monozurige, dizurige of trizurige base?

Het evenwicht van de reactie ligt vrij ver naar rechts.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Bedankt voor je reactie.

Ik moet hierbij ook uitleggen over er sprake is van een evenwichts reactie. Nu denk ik dat dit een evenwichtsreactie is omdat dit geen sterkzuur, maar juist een zwakzuur is. Je zei al dat het evenwicht vrij ver naar rechts ligt, klopt mijn motivatie bij het antwoord? Iets anders zou ik niet kunnen bedenken met de kennis die ik nu heb.

Je hebt gelijk dat het waterstofcarbonaat een lading van -1 heeft, zo staat hij ook op m`n kladpapier.

Ik besef dat de reactievergelijking niet klopt, dit is in grote lijnen wat er gebeurd. Om de ladingen gelijk te houden zou het 3 HCO3- moeten zijn denk ik? Ik krijg alleen de reactievergelijking niet mooi kloppend...

Tot dusver heb ik de termen: monozurig, dizurig en trizurig nog niet gehad. Ik zou voor monozurig kiezen omdat het waterstofcarbonaat een lading van -1 heeft, maar ben er niet zeker van of dat ook klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Klopt allemaal wat je zegt, en als uit 1 mol waterstofcarbonaat 1 mol koolstofdioxide en water ontstaat, hoeveel mol van beide stoffen ontstaat er dan uit 3 mol waterstofcarbonaat? Weet je dat, dan is de reactie meteen kloppend.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Als uit 1 mol waterstofcarbonaat 1 mol kooldioxide en 1 mol water ontstaan, ontstaat er uit 3 mol waterstofcarbonaat ook 3 mol kooldioxide en water. Simpele redenering eigenlijk. Als ik dat in de vergelijking verwerk krijg ik dit:

3HCO3- + C6H8O7 <=> C6H5O7 + 3CO2 + 3H2O

Jullie hebben super geholpen, bedankt voor de hulp!! De dubbele pijl hou ik ertussen, hij is aflopend. M`n leraar deed namelijk nogal alsof het een evenwichtsreactie was, toen ik mijn motivatie gaf. Dacht dat het een instinker was. Dat is hij dus niet. Als er toch iets op aan te merken is hoor ik het graag, een bevestiging evt ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Het is geen evenwicht, omdat 1 van je producten ontwijkt als een gas. Product weg? Dan ook geen terugreactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Bedankt! Ik heb de dubbele pijl op m`n antwoordblad even verbeterd naar een enkele pijl naar rechts. Ik ga ervan uit dat nu wel alles klopt?

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

dan klopt alles ;) zet de fasen er ook nog even achter.

dan laat je zien dat CO2 ontwijkt

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: [scheikunde] Citroenzuur met natriumwaterstofcarbonaat

Ik heb op m`n antwoorden vel alle fases erbij gezet. Nu klopt alles :D . Bedankt iedereen!!

Reageer