Naamgeving

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 15

Naamgeving

Dag beste mensen,

Voor mijn studie moet ik nog een laatste belangrijke toets halen voor chemie . Echter is dit niet mijn sterkste kant. Ik hoop dat jullie mij hier af en toe mee kunnen helpen.

Mijn eerste vraag gaat over de naamgeving van chemische stoffen. Als voorbeeld: geef de naam voor:

CH2= CH-Ch2-C-CH ik begrijp dat je eerst de langste keten moet vormen. In dit geval is dat makkelijk namelijk vijf. Met Binas tabel betekend dit een pentaan. Wat is nu de volgende stap? Hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Naamgeving

Echt serieus: de eerste stap is de formule goed opschrijven, want wat jij hebt opgeschreven kan niet bestaan... kijk even goed naar je formule, gebruikt voor de duidelijkheid ook even sub- en/of superscript.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: Naamgeving

De eerste = moet een dubbele binding voorstellen. En wat is een sub subscript?

Bedankt voor je reageren alvast.

Berichten: 15

Re: Naamgeving

Oh sorry aan het eind van de keten staat nog een driedubbele binding van CH.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Naamgeving

Sub- en superscript: klik hier.
Oh sorry aan het eind van de keten staat nog een driedubbele binding van CH
Dus, je hebt CH2=CH-CH2-C≡CH ?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: Naamgeving

Ja klopt!Tis niet zozeer dat ik het antwoord wil hebben maar uitleg over hoe ik de stappen volg,Dan kan ik er zelf even mee aan de slag gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Naamgeving

Je zei al, 5 koolstofatomen in één keten, dus je hebt een pentaan-achtige.

Maar, je hebt 2 functionele groepen: de dubbele binding en de driedubbele binding.

Eigenlijk heb je dus:
  1. een penteen met een driedubbele binding
  2. een pentyn met een dubbele binding
Eerste vraag aan jou: welke van de twee bovenstaande opties is juist?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: Naamgeving

Beryllium schreef: Je zei al, 5 koolstofatomen in één keten, dus je hebt een pentaan-achtige.

Maar, je hebt 2 functionele groepen: de dubbele binding en de driedubbele binding.

Eigenlijk heb je dus:
  1. een penteen met een driedubbele binding
  2. een pentyn met een dubbele binding
Eerste vraag aan jou: welke van de twee bovenstaande opties is juist?
Ik denk eerlijk gezegd dat het een pentenyn moet wezen als ik naar mijn Binas kijk, een dubbele en een drievoudige binding maakt dat er enyn achter komt.

Dan is het een combinatie van de twee antwoorden van jou?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Naamgeving

Ok, welke van die 2 is nu belangrijker? Die krijgt het 1-tje.

Berichten: 306

Re: Naamgeving

Ha, dat is leuk dat is een vraag die ook stond in het tijdschrift "Competition Science Vision" van juli 2004, namelijk vraag 10:

"Compound "CH2=CH-CH2-C≡CH" is correctly known as:

a. Pent-1-en-4-yne

b. Pent-1-yne-4-ene

c. Both of these

d. None of the these

Answer and explanation:

The name of the most important parent chain is pentyne.

Therefore the correct answer is b!"

EDIT: Sorry Fuzzwood, maar ik kon het niet laten!

Berichten: 15

Re: Naamgeving

Mij lijkt dat de drievoudige binding? Even het antwoord proberen wordt het 1 pentenyn? Of zie ik nu weer iets over het hoofd?

Berichten: 15

Re: Naamgeving

ajonker schreef: Ha, dat is leuk dat is een vraag die ook stond in het tijdschrift "Competition Science Vision" van juli 2004, namelijk vraag 10:

"Compound "CH2=CH-CH2-C≡CH" is correctly known as:

a. Pent-1-en-4-yne

b. Pent-1-yne-4-ene

c. Both of these

d. None of the these

Answer and explanation:

The name of the most important parent chain is pentyne.

Therefore the correct answer is b!"

EDIT: Sorry Fuzzwood, maar ik kon het niet laten!
Aha ok, maar waarom staan de getallen ertussen? Omdat het 2 groepen zijn natuurlijk. Ik dacht dat ze er ook voor konden staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Naamgeving

Maar bedenk dan maar een logische manier om de plaatsen aan te duiden als die als suffix (dus achter de systematische naam, hier pentaan) komen te staan. Dan is nummers in de naam ipv ervoor toch handiger.

Berichten: 15

Re: Naamgeving

Bedankt allen! Ik heb deze middag met verschillende voorbeelden gestoeidt en begin het aardig onder de knie te krijgen. Mijn chemielevel mag weer met 3 niveau's omhoog ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Naamgeving

ajonker schreef: (...)

"Compound "CH2=CH-CH2-C≡CH" is correctly known as:

(...)

EDIT: Sorry Fuzzwood, maar ik kon het niet laten!
Toch had je beter even kunnen wachten met dit posten totdat het topic rond was.

Jammer als de moeite van anderen hierdoor teniet wordt gedaan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer