[scheikunde] Maillardreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Maillardreactie

Hoi,

Ik doe mijn profielwerkstuk over moleculair koken. ik wil kijken wat er op chemisch niveau verandert bij het -op het verschillende manieren- bereiden van vlees. I weet wat de maillardreactie inhoud, ook wat er ongeveer qua reacties plaatsvindt maar ik wil duidelijker informatie over de maillardreactie(reactievergelijkingen etc.)

Ik heb zelf al heel wat rondgezocht (McGee, Cook&chemist) maar kon nergens duidelijke voorbeelden van reactievergelijkingen vinden en hoe je verder de maillardreactie zelf opstelt vinden.

Weet iemand een bron waar ik die wel kan vinden?

Alvast bedankt!

Berichten: 87

Re: [scheikunde] Maillardreactie

Wikipedia bied uitkomst: :P

Klik (wel in het Engels)

Daar staan inderdaad geen duidelijke reactievergelijkingen, maar als ik even verder zoek:

Klik (ook in het Engels)

In de bronnen van Wikipediastaan ook nog wel wat interessante dingen.

succes ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Maillardreactie

In Koolhydraten Levensmiddelenchemie, Schols H.A., Voragen A.G.J, 2000 staan de malliard reacties uitgebreid in beschreven.

Humor, McGee is best een oud boek en hoewel het niet meer tekoop is wordt er nog steeds les uit gegeven.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates


Berichten: 1

Re: [scheikunde] Maillardreactie

ArcherBarry schreef: In Koolhydraten Levensmiddelenchemie, Schols H.A., Voragen A.G.J, 2000 staan de malliard reacties uitgebreid in beschreven.

Humor, McGee is best een oud boek en hoewel het niet meer tekoop is wordt er nog steeds les uit gegeven.
McGee zijn boek over eten en koken was uit 1987.

Maar het boek is al een tijdje geleden vernieuwd en gewoon weer te koop.

Heb zelf de nieuwste versie pas aangeschaft.

Reageer