Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Hoe kan je op een nauwkeurige, maar niet al te lastige manier het nitraatgehalte van verschillende groenten bepalen?

Berichten: 22

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Volgens mij moet het met een titratie, maar ik weet niet hoe. Pls help me.

Berichten: 107

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Zou de simpelste manier niet zijn met Merck-strips ?

Hoe nauwkeurig moet het zijn ?

P.

Berichten: 164

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Ik heb een maand of 2 terug het nitraatgehalte in spruiten bepaald met een ion-selektieve elektrode. De monstervoorbewerking van dat experiment kostte echter wel wat tijd

Berichten: 873

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Ik moet wel heel ver terug graven maar spectrofotometrisch moet het volgens mij zijn. Je moet dan wel een reactie van nitraat met ?? zodat je een kkleurtje krijgt. Vraag me niet hoe of wat dat weet ik niet maar misschien heb ik je een richting gegeven.

succes

Berichten: 22

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

pghm schreef: Zou de simpelste manier niet zijn met Merck-strips ?

Hoe nauwkeurig moet het zijn ?

P.
Je bedoelt gewoon iets als een soort van PH papier ofzo? Nee dat mag niet. Het moet volgens mij een titratie.

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Heb je dit topic al bekeken?

Zoeken op ""Nitraat Nitriet"

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...nitraat+nitriet

Berichten: 22

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Ja, dat had ik al gezien. Maar daar wordt het ook niet egt duidelijk voor mij. Er staan veel links met niet echt nuttige informatie. Correct me if I'm wrong

Berichten: 22

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Ik heb wat gevonden.

Nodig:

ongekleurd kookvocht van groenten

maatkolven van 50 ml (6)

natriumnitraat

maatpipet van 5 ml

maatcilinder van 500 ml

geconcentreerd zwavelzuur

buret met natriumsalicaatoplossing (1g in 200 ml water, vers bereiden)

natriumhydroxideoplossing (40 g in 100 ml)

Methode

•Ga uit van het kookvocht van de groenten. Het kookvocht moet zo spoedig mogelijk verwerkt worden, eventueel bij een lage temperatuur bewaren. Daarnaast moet het kookvocht wel ontkleurd worden.

•Voeg aan het filtraat 2 schepjes Norit toe en kook het mengsel 5 minuten.

•Filtreer de oplossing met een buchnertrechter (eventueel met infosorienaarde).

•Maak een standaardreeks. Los 343 mg natriumnitraat op water en breng het kwalitatief over in een maatcilinder van 500 ml en homogeniseer. De standaardoplossing bevat 500 mg nitraat per liter.

•Doe van deze standaardoplossing respectievelijk 5 ml, 10 ml, 20 ml, 30 ml, 40 ml en 50 ml in maatkolven van 50 ml. Aanvullen met demiwater.

•Nummer 6 bekerglazen van 50 ml en pipetteer 2 ml van elke standaardoplossing in voeg vanuit een buret aan elk bekerglas 2 ml natriumsalicaatoplossing toe.

•Pipetteer 2 ml van het groentenvocht in bekerglas 7 en voeg ook 2 ml salicaatoplossing toe.

•Damp de 7 oplossingen voorzichtig droog. Vooral het bekerglas met groentenkookvocht kan snel aanbranden!

•Na droogdampen moet de docent of TOA 2 ml geconcentreerd zwavelzuur in ieder bekerglas schenken (zuurkast).

•Na exact 10 minuten voeg je 15 ml demiwater, en 15 ml natriumhydroxideoplossing toe (40 g in 100 ml water).

•Rangschik de bekerglazen met standaardoplossing naar sterkte.

•Bepaal het nitraatgehalte van het kookvocht door het bekerglas 7 bij een bekerglas uit de standaardreeks te plaatsen die qua kleur het duidelijkst overeenkomt.

Is dit een goede methode? En er worden veel gevaarlijke stoffen gebruikt, zou je die kunnen vervangen door iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Alleen het zwavelzuur in dat lijstje zou ik gevaarlijk willen noemen. Je voert hier een spectofotometrische methode uit, waar je oog de detector is ipv een apparaat :P . Is natuurlijk niet zo nauwkeurig als een apparaat, maar je kunt hier wel een heel goede schatting mee maken.

Berichten: 22

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

ok en wat voor ijkreeks moet je maken? In welke wat moet ik denken 1 of 0,1 molair? of zelfs nog kleiner?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

Die zit al in de methode verwerkt. Probeer maar eens voor elke stap na te gaan waarvoor deze is. Daar leer je meer van dan van de uiteindelijke uitvoering :)

Berichten: 119

Re: Nitraatgehalte nauwkeurig bepalen

IC?

Reageer