homogenisatiegraad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

homogenisatiegraad

Hallo,

Ik ben bezig met een verslag over yoghurt maken, ik heb een paar proefjes gedaan o.a. homogenisatie graad bepalen. Weet iemand een formule om de homogenisatie graad te bereken? de vetpercentage na het homogeniseren is 1.03 1.04 1.05

Groeten van Doet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: homogenisatiegraad

Wat was de homogenisatiedruk, reciculatie tijd of aantal keren dat de melk door de homogenisator is gegaan, temperatuur en volume ingaande melk en gewenste opromingssnelheid.

van homogenisatie graad heb ik zelf nog niet gehoord maar ik denk dat het een indicatie moet zijn voor je druppelgrote. Als dat zo is dan kan ik daar veel meer mee doen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: homogenisatiegraad

Ik heb de vetbepaling genomen van de melk met een lactoscope. En daarna de vetbepaling met de methode Gerber van de gehomogeniseerde melk en daarvan weer de vetbepaling nemen met de lactoscope.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: homogenisatiegraad

En de instellingen van de homogenisator?

om een indruk te krijgen. Om vetbolletjes van 10 micro meter 10x te verkleinen is een effective druk nodig van 109Pa. dat wordt in de regel gerealiseerd door de vloeistof met 100 bar (107)Pa door de homogenisator te pompen waarna de druk in de nauwe spleet nog een factor 100 toe neemt op de druppels zelf.

Ook levert een 10x kleinere druppel een 100x langer durende opromingstijd op (hoe groter de vollume fractie hoe groter het effect)

Dat is de reden dat ik het vraag
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer