Elektrochemische cel (dringend hulp nodig :))

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 97

Elektrochemische cel (dringend hulp nodig :))

Sorry voor de opdringerige titel, maar ik heb hier vrijdag examen van, en ik zit vast met de volgende oefening.

Beschouw de volgende elektrochemische cel waarbij onderstaande totale celreactie plaatsgrijpt

2 I- (opl) + 2 H2O (vl) -> I2 (Opl) + 2 OH-(opl) + H2 (g)

a) Als de celpotentiaal= -1,57V bij 25°C, (I2)=0,01M , (I-) 0,03M en PH2= 1atm , bereken dan de nodige concentratie aan (OH-)

tevens gegeven = E0 I2/I- = +0,54V en E0 H20/H2= -0,828 V

Mijn berekening

------------------

Ecel= E0cel - (RT/nF) ln Q

E0cel= -0,828V - 0,54 V = -1,368V

-1,57V= -1,368V - ((8,3141 J/molK * 298,15K)/(2 * 96487)) ln ((aI2 * (OH-)2 * pH2)/ ((I-)2 * aH20))

Nu denk ik dat ik hier de mist in ga, we hebben namelijk geen uitleg gekregen voor hoe te werken met activiteiten, wat ik nu heb opgevangen is als volgt: Dat de activiteit van ionen =[ ] en de activiteit van gassen = partieeldruk en de activiteit van vaste stoffen= 1) Klopt dit ?

Dan ben ik vervolgens zo verdergegaan met mijn berekeningen (het kan tevens goed zijn dat er een fout bij de ln gemaakt is)

-1,57V= -1,3808 ln ((OH-)2 * 0,1 atm) / ((0,03M)2)

-0,1892 = ln ((OH-)2 * 0,1 atm) / ((0,03M)2)

e-0,1892 = ((OH-)2 * 0,1 atm) / ((0,03M)2)

0,8276= ((OH-)2 * 0,1 atm) / ((0,03M)2)

7,4485 * 10^-4 =(OH-)2 * 0,1 atm)

0,007449 = (OH-)^2

(OH-) = 0,0863 M

TERWIJL DE JUISTE UITKOMST = 2458M (onmogelijk te maken)

Kan iemand mij helpen ?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrochemische cel (dringend hulp nodig :))

Aan je berekening schort zo op het eerste gezicht niets (ik heb alleen de omzettingen gecontroleerd, niet de getallen). Hoe kom je aan die onmogelijke concentratie?

Berichten: 97

Re: Elektrochemische cel (dringend hulp nodig :))

Die onmogelijk te maken concentratie: dat zou het juiste antwoord moeten zijn. Dat staat als uitkomst bij de antwoorden in mijn boek.

Maar wat ik mij tevens nog afvroeg over de activiteiten:

Ik weet dat de activiteiten van gassen de partieeldrukken zijn, dat de activiteiten van zuivere vaste stoffen 1 is,

Maar wat ik mij afvroeg was:

De activiteiten van oplossingen : zijn dit de molaire of molale concentraties?

Of zijn het enkel bij Ionen de molaire of molale concentraties en zuivere oplossingen tevens gewoon 1?

Want ik heb bij het oplossen van deze oefeningen het laatste veronderstelt, waardoor ik de gegeven concentratie aan I2(opl) niet gebruikt heb, maar dit gewoon gelijk gesteld heb aan 1. (Ik dacht namelijk dat deze concentratie gegeven was, om "verwarring" te creeeren :) )

Vervolgens heb ik nog de volgende vraag

Kan men aan de gegeven standaard redoxpotentialen zien wat geoxideerd en wat gereduceerd gaat worden? want dit staat tevens niet duidelijk vermeld in mijn cursus.

Ik weet al dat als de redoxpotentiaal positief is dat dan de oxidator een sterkere neiging heeft om e- op te nemen (sterker oxiderend vermogen) dan H+.

Is het dan zo dat als men twee redoxkoppels gekregen heeft, dat men de reactie zo moet schrijven , dat het redoxkoppel met de grootste E-waarde gaat gereduceerd worden? Aangezien het een sterkere oxidator is?

Hopelijk kan U er nog aan uit. Ik weet namelijk niet goed hoe het te verwoorden.

Vervolgens heb ik NOG een vraag :D

Bij een aantal oefeningen is bij het voorstellen van een elektrochemische cel, de volgende vraag gesteld : Als de elektrolytbrug vervangen wordt door een poreuze barriere, hoe zit het dan met de ionenstroom?

Deze vraag snap ik niet zo goed, kan iemand deze misschien verduidelijken?

Het zou zeer fijn zijn als iemand nog tevens de fout kon vinden die ik maak in de bovenvermelde oefening.

Alvast bedankt

Berichten: 1.379

Re: Elektrochemische cel (dringend hulp nodig :))

De berekening zal ik later bekijken. Het is een wat moeilijke invuloefening voor de wet van Nernst (tweemaal)

Vast staat voor mij dat je je over activiteiten geen zorgen moet maken. Voor deze opgave geldt: concentratie=aktiviteit.

Een electrolietbrug en een poreuze steen als scheiding tussen twee electrolieten verschillen eigenlijk niet. Ionen van beide oplossingen penetreren van twee zijden in het steentje en deze ionen zorgen voor het geleidingsvermogen in de steen.

Het steentje kun je als diafragma gebruiken bij een electrolyse. Dus met stroomdoorgang.

De zoutbrug gebruik je bij een (stroomloze) potentiaalmeting. Het steentje is daarvoor minder geschikt vanwege het optreden van een diffusiepotentiaal. Bij een KCl zoutbrug is die praktisch nul.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 97

Re: Elektrochemische cel (dringend hulp nodig :))

Heel erg bedankt , dit helpt me zeer veel :)

Dus ik mocht van I2(opl) gwn de molaire concentraties uit de opgave gebruiken?

:) Zo nog eens proberen op te lossen dan :)

Reageer