[scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

[scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Hallo iedereen,

ik heb een probleempje met mijn labowerking van het vak microbiologie. Een van de vragen is:

- Waarom vertoont een 100% ethanoloplossing geen bactericidale werking en worden bacteriën wel afgedood door een 95%-oplossing?

In de cursus en op het internet heb ik nergens een antwoord gevonden, dus heb ik zelf een beetje zitten nadenken, maar ik heb het gevoel dat ik totale onzin uitkom.

Een van de antwoorden die ik uitkom is dat 100 % ethanol gewoon niet kan gebruikt worden om te desinfecteren, met deze redenering:

(100% ethanol is bijna onmogelijk te maken en te bewaren. Ethanol is azeotroop met water (stabiliseert rond de 96% ethanol / 4% water). Iedere keer dat een fles met 100% ethanol wordt opengedraaid, zal de ethanol water uit de omgeving aantrekken en opnemen. In de praktijk kan men dus nooit een desinfectantia hebben met 100% ethanol, want zodra de ethanol op het oppervlak wordt gedaan dat gedesinfecteerd moet worden, zal de ethanol al niet meer 100% zijn.)

Maar toen ik dat schreef was ik moe en ten einde raad en bij nader inzien klinkt het nogal idioot. Dus zocht ik verder, en kwam ik met deze theorie op de proppen:

(De antimicrobiële werking van ethanol is te wijten aan drie eigenschappen: ethanol denatureert de proteïnen, beschadigt het celmembraan, en lost vetten op.

Een 100%- oplossing is zo sterk dat hij onmiddellijk de eiwitten denatureert, en zo vormt de eerste laag bacteriën een soort ondoordringbaar kapsel, dat de bacteriën eronder beschermt tegen de ethanol.)

Maar dat is ook maar raar, want waarom zou 100% ethanol dat effect hebben en 95% ethanol niet?

Als iemand mij kan uitleggen hoe dit in elkaar zit, zou ik heel dankbaar zijn.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Het verkrijgen van 100% is idd zeer moeilijk omwille van het feit dat het een azeotroop is. 97% is meestal de meest verkregen vorm. Deze redenering heeft naar mijns inziens geen belang ten opzichte van het desinfecterend effect.

De eigenschappen die je verteld over ethanol kloppen. Alleen meen ik mij te herinneren dat 70% de beste werking geeft als antisepticum, een hogere concentratie gebruiken is derhalve nutteloos want het werkt toch niet beter. Dat het slechter zou werken, daar heb ik geen idee van. Die 5% zouden idd moeilijk het verschil kunnen maken.

Helaas kan ik niet zeggen waarom 70% de beste werking geeft, of beter gezegd of een hogere concentratie een slechtere werking zou geven.

Verder is ethanol zoizo niet het beste desinfectant wat betreft eliminatie van micro organisme.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

In 70 % vorm kan het misschien het best diffunderen door de celmembraan van de bacteriën? Ik kan best geloven dat 100% ethanol moeilijk door de celmembraan raakt.

Dat de "eerste laag" bacteriën de rest zou afschermen lijkt me te ver gezocht. 8-)

EDIT: eerste hit op google voor "alcohol antiseptic"
Intriguingly, 70% alcohol is a more effective antiseptic than 100% alcohol. Because alcohol causes protein to coagulate on contact, a 100% solution coming into contact with a microorganism creates a hardened protein wall around the outside of the organism, rather than permeating into its interior. Because microorganisms can be very resilient, this protein shell only causes dormancy rather than death. This can lead to revival and a continuation the cycle of reproduction under the right circumstances. At a purity of 70%, however, the alcohol causes coagulation to occur more gradually, slowing down the microorganism from the inside out.
Bron: http://www.wisegeek.com/why-is-alcohol-a-good-antiseptic.htm

Berichten: 840

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Hoezo is 100% ethanol moeilijk om aan te komen? Ik heb een liter voor 7 euro gekocht.

Ze halen die laatste procentjes water eruit door azeotropische destillatie met bijvoorbeeld tolueen of benzeen.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Heb niet gezegd dat ze het er niet uitkrijgen, heb gezegd dat het moeilijker is (en dan bedoel ik moderne technieken). Den trouwens als je de prijs van "gewone" gedenatureerde ethanol bekijkt dat die een stuk lager is.

Berichten: 216

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Offtopic, maar een makkelijke manier om 100% alcohol te maken is door er 3A molaire zeven in te gooien. Ff wachten, en klaar.

Edit: het is trouwens beter om er eerst bijvoorbeeld natriumsulfaat in te gooien, dat droogt het al grotendeels. Dan heb je minder zeven nodig.

Berichten: 365

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

70% werkt idd het beste

Overigens ga eens op zoek naar de gramkleuring en wat ethanol daarin doet en let dan eens op het verschil bij gram+ en -

(En kijk dan ook eens naar bethadinejodiumopl)

En nog lagere concentraties in combinatie met kunnen ook effectief zijn (wijn, bier daar stopt op een gegeven moment bij een bepaalde conc ook de groei)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Grofweg gezien conserveert alcohol vanaf 20% en desinfecteert het vanaf 55%.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: [scheikunde] 100% ethanol als desinfectantia

Bedankt voor al het nadenken :)

Reageer