Titratie van kaliumdichromaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

Titratie van kaliumdichromaat

Hallo mensen

Ik hoop dat iemand mij van hier kan helpen want ik ben al de hele morgen naar op zoek naar dke werkwijze en oplossing maar ik vind die niet!!! En morgen is een eind onderzoek, voor belangrijke punten!

DE opdracht die wij van morgen op mail gekregen is:



Bepaling van kaliumdichromaat uitgaande van zoutzuur (0,1 mol/l).

en de een voorwaarde: De titratie thiosulfaat/zoutzuur mag niet uitgevoerd worden!


De bedoeling is dat wij deze morgen gaan uitvoeren zelf! (dus nu voorbereiden allemaal hoe en wat doen) en dan een verslag maken. Maar ik vind de werkwijze enzo nergens.

hulp zo snelmogelijk!!

groettjees

Berichten: 723

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Mag je andere stoffen wel gebruiken, of enkel zoutzuur en dichromaat

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Ja alles mag gebruikt worden behalve de titratie thiosulfaat/zoutzuur mag niet uitgevoerd worden.

dus we mogen alle andere mogelijke titraties enzo doen (titratie, jodometrie, ...).

We worden ook uiteindelijk beoordeelt op de uiteindelijke condentratie bepaling van K2Cr2O7.

grtzz

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Mag je andere stoffen wel gebruiken, of enkel zoutzuur en dichromaat
Wij krijgen DEZE oplossing. Dus wij vertrekken van hieruit!

Dan mogen we alle andere mogelijkheden gebruiken om de concentratie van kaliumdichromaat te bepalen.

grtzz

Berichten: 3.145

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Voeg een overmaat oplossing van kaliumjodide toe aan de dichromaat/zoutzuur oplossing. Het jodide wordt kwantitatief geoxideerd tot jood. Voeg stijfsel toe als indicator en titreer vervolgens terug met thiosulfaat (geen zoutzuur toevoegen aan de thiosulfaat!).

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Voeg een overmaat oplossing van kaliumjodide toe aan de dichromaat/zoutzuur oplossing. Het jodide wordt kwantitatief geoxideerd tot jood. Voeg stijfsel toe als indicator en titreer vervolgens terug met thiosulfaat (geen zoutzuur toevoegen aan de thiosulfaat!).


Hallo,

Ik denk dat we die thiosulfaat daar niet mogen gebruiken.

Bestaat er geen andere manier om die concentratie van K2Cr2O7 te bepalen?

Met andere titreerstoffen enzo?

groetjes

Berichten: 723

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Dichromaat is rechtstreeks te titreren met I-. Vorming Cr3+ en I2. Als indicator zetmeel, net voor EP toevoegen. Stellen van jodide oplossing kan met dichromaat (denk ik een oertiter) of bijvoorbeeld bromaat.

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

IEMAND??

grtzzz

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Dichromaat is rechtstreeks te titreren met I-. Vorming Cr3+ en I2. Als indicator zetmeel, net voor EP toevoegen. Stellen van jodide oplossing kan met dichromaat (denk ik een oertiter) of bijvoorbeeld bromaat.
Ja deze zou kunnen! Maar graag wat meer info over deze.

evt bereidingen van oplossingen, wanneer is deze 'juist voor EP toevoegen'

Dank je maat alsinds voor je hulp.

grtzz

Berichten: 723

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Cr2O72-+14 H+ + 6I- --> 2Cr3+ + 3I2 + 7H2O

(denk dat het zo is, anders moet je het zelf eens uitschrijven). Het I- heeft een bruine kleur, naarmate het jodide verdwijnt, verdwijnt de bruine kleur en wordt de oplossing licht geel. Dan kan je zetmeel toevoegen waardoor de oplossing paars wordt. Krachtig schudden en voorzichtig titreren tot kleursloos. Heb het ooit zelf gedaan maar het is lang geleden dus zou niet kunnen zeggen hoe goed het EP vast te stellen is.

Berichten: 129

Re: Titratie van kaliumdichromaat

je kan dichromaat titreren met ijzeroplossing, ik zou wel de ijzer in de erlenmeyer doen.

Stellen van ijzer kan met een dichromaatstandaard.

Wel aanzuren.

Je hebt dan de reacties voor de bepaling van COD

Berichten: 3.145

Re: Titratie van kaliumdichromaat

Ronnie schreef: Cr2O72-+14 H+ + 6I- --> 2Cr3+ + 3I2 + 7H2O

(denk dat het zo is, anders moet je het zelf eens uitschrijven). Het I- heeft een bruine kleur, naarmate het jodide verdwijnt, verdwijnt de bruine kleur en wordt de oplossing licht geel. Dan kan je zetmeel toevoegen waardoor de oplossing paars wordt. Krachtig schudden en voorzichtig titreren tot kleursloos. Heb het ooit zelf gedaan maar het is lang geleden dus zou niet kunnen zeggen hoe goed het EP vast te stellen is.
Ik geloof niet dat rechtstreeks titreren met jodide werkt. Zodra er een druppel jodide bij het dichromaat komt ontstaat er jood en bij toevoegen van zetmeel wordt de oplossing direct dieppaars. Er is geen omslagpunt wanneer alle dichromaat is omgezet.

Als je perse wilt titreren zonder thiosulfaat gebruik dan een andere reductor voor jodide. Je zou misschien een oplossing van natriumsulfiet kunnen gebruiken i.p.v. thiosulfaat, maar deze moet je wel eerst stellen.

Berichten: 365

Re: Titratie van kaliumdichromaat

raar dat je geen thio en zoutzuur mag gebruiken want daar is het de oertiterstof voor (thio) maar wellicht moet je het in de hoek zoeken van potentiometrisch of concuctometrisch titreren ipv gebruik te maken van een indicator

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

woelen schreef:
Ronnie schreef: Cr2O72-+14 H+ + 6I- --> 2Cr3+ + 3I2 + 7H2O

(denk dat het zo is, anders moet je het zelf eens uitschrijven). Het I- heeft een bruine kleur, naarmate het jodide verdwijnt, verdwijnt de bruine kleur en wordt de oplossing licht geel. Dan kan je zetmeel toevoegen waardoor de oplossing paars wordt. Krachtig schudden en voorzichtig titreren tot kleursloos. Heb het ooit zelf gedaan maar het is lang geleden dus zou niet kunnen zeggen hoe goed het EP vast te stellen is.
Ik geloof niet dat rechtstreeks titreren met jodide werkt. Zodra er een druppel jodide bij het dichromaat komt ontstaat er jood en bij toevoegen van zetmeel wordt de oplossing direct dieppaars. Er is geen omslagpunt wanneer alle dichromaat is omgezet.

Als je perse wilt titreren zonder thiosulfaat gebruik dan een andere reductor voor jodide. Je zou misschien een oplossing van natriumsulfiet kunnen gebruiken i.p.v. thiosulfaat, maar deze moet je wel eerst stellen.
hejj mensen

bedankt alsinds voor jullie hulp.

ik heb net aan de leerkracht nog eens gevraagd hoe zat dit met die thiosulfaat eigenlijk en kreeg als antwoord,,

dat alleen de RECHTSTREEKSE titratie van thiosulfaat met HCl niet gebruikt mag worden.

alle andere mogelijkheden wel.

dus kun jij of iemand mij helpen hoe ik en met wat als eerste enzo moet beginnen en doen.

groetjess aan iedereeeeen .

Berichten: 11

Re: Titratie van kaliumdichromaat

raar dat je geen thio en zoutzuur mag gebruiken want daar is het de oertiterstof voor (thio) maar wellicht moet je het in de hoek zoeken van potentiometrisch of concuctometrisch titreren ipv gebruik te maken van een indicator
ja ik heb het nog eens op mail gevraagd hoe dat eiglk wat met dat en kheb mn antwoord hierboven opgeschreven.

hoop dat je mij nu kan helpeen.

bedankttt ellen4ever



grtzz

Reageer