Simpel chemie practicum?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Simpel chemie practicum?

Hi,

voor school (ik zit in het secundair onderwijs) moet ik met de open-deur een simpel chemie proefje voorstellen. Eerlijk gezegd ben ik hélémaal niet goed in chemie en ik moet alles in de supermarkt of zo kunnen kopen... Iemand ideeën? Ik heb het echt nodig. Ö

Berichten: 3

Re: Simpel chemie practicum?

No anwsers. U_U

Berichten: 5

Re: Simpel chemie practicum?

Ik weet er wel 1. :D

Je neemt wat spulletjes zoals aardappelen, papier, chips en nog meer rotzooi. (voor een deel van de zooi moet er zetmeel in zitten en in een deel niet) Neem ook een flesje jodium mee. Jodium is namelijk een indicator voor zetmeel. Laat de kids wat jodium op een stukje aardappel doen en het wordt paars. Aardappel bevat namelijk zetmeel en als je jodium bij zetmeel doet wordt het paars. ^^ Als er geen paarse kleur ontstaat, zit er geen zetmeel in.

Simpel proefje om mensen iets te leren over indicatoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Simpel chemie practicum?

No anwsers. U_U
Even zien... worden mensen betaald om 24/7 aanwezig te zijn op dit forum? Nee.

Maw, leer wat geduld te oefenen.

Berichten: 654

Re: Simpel chemie practicum?

Plotselinge en heftige kleurveranderingen doen het altijd goed. Enkele toppertjes voor tijdens een open dag:

- Oscillerende reactie (chemische klok)

- Neerslagreacties uit heldere oplossingen, zoals loodchloride bij kaliumjodide of wat minder gevaarlijk, natriumsulfaat bij calciumchloride

- Indicatoren, zoals een paar druppels jodiumoplossing bij een zetmeeloplossing

- Uitademen door een calciumhydroxide-oplossing (CO2 aantonen)

- Energetische reacties, zoals de ontleding van ammoniumdichromaat, of een kleine stofexplosie mbv. een kaars, fietspomp en wat meel/melkpoeder

- Kristallisatie, bijvoorbeeld door sublimatie van jodiumkristallen (op zich al heel erg mooi). Als dit in een reageerbuisje wordt gedaan kan je het zelfs meegeven aan de mensen

- Knalgas maken door elektrolyse van water

En dan ben ik nog niet uitgeraasd. Genoeg te doen dus. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Simpel chemie practicum?

No anwsers. U_U
Regel 1 in de chemie.

Overhaast niets.

:x [-X
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: Simpel chemie practicum?

Evaxa schreef: No anwsers. U_U
Regel 1 in de chemie.

Overhaast niets.

:x [-X
I know, maar ik ben niet zo'n geduldig type ;'D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Simpel chemie practicum?

Tjah, lijkt ongeduldigheid in combinatie met hélémaal niet goed in chemie zijn, dan een goed idee? :P

Welke dingen heb je zoal behandeld gehad in de lessen?

Reageer