[scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

The name says it all. Ik lees hier in een opdracht dat ik de betekenis van pH-H2O en pH-CaCl2 voor planten moet uitleggen. Maar ik weet niet helemaal zeker wat hiermee bedoelt wordt. Help a.u.b.

Re: [scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Ik weet ook wat hier mee bedoeld wordt en waarschijnlijk de anderen ook niet.

Kun je de vraag helemaal posten?

pH is de zuurtegraad maar wat pH-H2O en pH-CaCl2 is ? :cry:

edit

Berichten: 5

Re: [scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Dat staat er letterlijk. De enige extra informatie is "De pH-H2O is het belangrijkst voor de plantengroei maar erg seizoensgevoelig, de pH-CaCl2 heeft landbouwkundig de voorkeur omdat deze een betere indicatie geeft van de aanwezige H+ ionen in de bodem."

Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden...

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Beste, eerst en vooral is het niet pH CaCl2 maar pH - KCl.

in het ene geval wordt de grond gesuspendeerd in water, in het andere geval in een KCl-oplossing.

wanneer je googled naar "pH KCl" dan zul je voldoende info vinden over de betekenis van beide parameters en het waarom van KCl.

In elk geval blijft het voor beiden een pH-bepaling. Een en ander heeft te maken met het soort van bodem (zand-klei -leem) waarop men de pH wil bepalen.

U hiermee van dienst te zijn geweest,

Patrick

Re: [scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Op het forum gevonden, wat hier allemaal niet te vinden is met de zoekfunktie op het forum :P

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=16315

Berichten: 306

Re: [scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Beste patrickvda, wat jij zegt klopt NIET helemaal!

Het kan namelijk wel degelijk pH-CaCl2 of pH-H2O zijn!

Dit geeft namelijk inderdaad het medium aan, waarin gemeten moet worden!

Vooral bij milieu-analyses is het gebruikelijk om in een calciumchloride (CaCl2) te meten of in gedestilleerd water (je moet bij meting wel duidelijk vermelden welke matrix je hebt gebruikt natuurlijk! :P ):



pH-Analyse (NEN 5750)

Van het grondmonster wordt een 1: 5 (m/V) suspensie gemaakt met gedestilleerd water (pH-H2O) of met 1M calciumchloride (pH-CaCl2)waarna, na schudden, de pH van de bezinkende suspensie wordt gemeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] pH-CaCl2 pH-H2O

Beste,

toen ik nog werkzaam was in een serre heb ik verschillende pH-KCl bepalingen uitgevoerd, maar nooit met CaCl2.

Ook mijn oom die "p het veld" snel-analyses uitvoerde op PH maakte ook steevast gebruik van een KCl-oplossing. Vandaar mijn overtuiging van KCl.

OK, ik heb weer iets bijgeleerd.

Patrick

Reageer