[scheikunde] spectrofotometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] spectrofotometrie

ik moet een antwoord weten op de vraag men in de spectrofotometrie onder absorptie verstaat. ik heb een aantal sites over dit onderwerp gevonden maar het is me niet duidelijk geworden wat er onder absorptie wordt verstaan..

wel weet ik dat absorptie het opnemen van een bepaalde stof betekend, wat ook licht kan zijn. heeft iemand een goed antwoord en/of uitleg?

Berichten: 50

Re: [scheikunde] spectrofotometrie

Kun je de vraag eens beter uitleggen hoe dat ze misschien in je cusus staat ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] spectrofotometrie

http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrophotometry, hier staat het redelijk duidelijk.

Sorry, de Nederlandse versie is een beetje summier...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] spectrofotometrie

theekop schreef: ik moet een antwoord weten op de vraag men in de spectrofotometrie onder absorptie verstaat. ik heb een aantal sites over dit onderwerp gevonden maar het is me niet duidelijk geworden wat er onder absorptie wordt verstaan..

wel weet ik dat absorptie het opnemen van een bepaalde stof betekend, wat ook licht kan zijn. heeft iemand een goed antwoord en/of uitleg?
Onder absorbtie wordt idd de opname van licht verstaan. Wanneer je een molecule gaat bestralen met licht (van gepaste golflengte), dan kan de molecule de energie die in het licht zit (zijnde fotonen) opnemen en aldus zelf in een hogere energetische toestand komen (molecule kan harder gaan vibreren bijvoorbeeld). Het licht is dan "weg", het is immers geabsobeerd en dit kan je dan zien in een spectrum wanneer je de intensiteit van het licht na staalpassage opmeet.

Elke absorbtieband in een spectrum is specifiek voor een bepaalde binding (correspondeerd immers met een bepaalde hoeveelheid energie die is opgenomen). Aan de hand van het absorbtiespectrum kan dan owel bepaald worden welke molecule het is of kan de concentratie bepaald worden aan de hand van de zogenaamde wet van Lambert Beer die steunt op een lineaire verband tussen de concentratie van de stof en de hoeveelheid licht die geabsorbeerd is (Abs = conc* constante* "weglengte" van meetcel (A= cεb).

Hopelijk verduidelijkt dit het een beetje

Reageer