Olijfolie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 493

Olijfolie

Na aanleiding van een onderzoek aan olijfolie voor het VO.

Zou ik graag willen weten of iemand mij kan vertellen wat de structuurformule(s) van olijfolie is.

Ik heb mij laten vertellen dat deze ook amine groepen bevat?

Het idee is om bv mbv kjeldahl het stikstofgehalte hiervan te gaan meten.

Hierbij de vraag wat een indicatie is voor het te verwachten stikstof gehalte.

Berichten: 32

Re: Olijfolie

http://74.125.93.132/search?q=cache:dS0lr9...l&ct=clnk&gl=nl

http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk104iopg5.pdf

ik weet niet of er proteine voorkomt in olijfolie.

Je kunt natuurlijk ook nog altijd de Free Fatty Acid(FFA) bepalen middels titratie met loog in ethanol uitgaande van palmitinezuur.

Andere testen met olie zijn: ranzigheidstest, polaire deeltjes meting en peroxide gehalte. dit zijn testen voor houdbaarheid van olie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Olijfolie

verder de gehalten aan polyphenolen en vitamine E.

Olijfolie is de enigste olie die niet gerafineerd hoort te zijn. inclusief de aanwezige phospholipids, stanolen/sterolen, etc
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 493

Re: Olijfolie

Bedankt voor de reacties.

Rest me nog een 2-tal vragen.

Zou ik een beschrijving kunnen krijgen voor de bepaling van de FFA.

En kun je ervan uitgaan dat de samenstelling van een willekeurige slaolie

ongeveer gelijk is aan die van olijfolie?

Berichten: 32

Re: Olijfolie

FFA kan je op 2 manieren bepalen, namelijk titratie met loog of petroliumether.

De hoeveelheid FFA dat in olie voorkomt, lost op als er heet, geneutraliseerd ethanol 96% eraan wordt toegevoegd. daarna kan je gewoon een eenvoudige titratie uitvoeren met standaard natronloog of kaliloog met FFT als indicator. bij de berekenig is het beste om molmassa van palmitinezuur te gebruiken, aangezien het 't meest voorkomt in olijfolie. molmassa is 256

Verder kan ik je niet helpen want het zijn bedrijfsgeheimen. :oops:

Berichten: 873

Re: Olijfolie

Olijfolie bevat ca 12% palmitinezuur en zo'n 75% oliezuur (C18:1) dus als je de hoeveelheid FFA gaat bepalen kun je beter met een molmassa van 284 rekenen.

Palmitinezuur (C16:0) is een verzadigd vetzuur en komt als grootste bestanddeel voor in palmolie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Olijfolie

De methode met petroleumether, die avinaash aanhaalt, is vrijwel zeker een methode om ´olie en vet´ te bepalen, niet alleen de Free Fatty Acids.

Die methode is voor jou niet zo geschikt.

Het mag voor avinaash bedrijfsgeheim zijn, de methoden zijn gewoon als NEN-norm gepubliceerd. ;)

Berichten: 2.399

Re: Olijfolie

Analyses die bedrijfsgeheim zijn doen me zowiezo lachen. Al die analyses zijn gewoon gepubliceerd ook nog eens.

Re: Olijfolie

Ach het is eigenlijk triest, veel "(bedrijfs)geheimen" zijn nodig om de status van de geheimhouders te verhogen.

Reageer