[scheikunde] reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 212

[scheikunde] reactievergelijking

in zit zo een beetje te prutsen bij reactievergelijkingen:

vb. deze KOH(aq) + HClO4(aq)

de vraag is om de eindproducten te voorspellen en de voorgetallen in orde te brengen?

Ik begin dus eerst te kijken en zie een base en een zuur dus een zuur-base reactie: de base zal OH- willen afsplitsen en het zuur H+ of HO3+ . Nu is mijn vraag of welke van beide dit zal zijn en in welke aggregatietoestand? De aggregatietoestand van een eindproduct in het algemeen hoe weet je dit?

Kan er mij iemand helpen? bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Het perchlooraat blijft gewoon perchloraat. Het enige dat er afsplitst is het H+je

Het maakt niets uit of je dat nu zet als H+ of H3O+. Beide zijn een beetje een afspiegeling, omdat het losse proton zovaak van watermolecuul wisselt, dat je niet echt kunt spreken van maar een van die toestanden.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] reactievergelijking

KOH(aq) + HClO4(aq)?

Zo noteer je geen oplossing van sterke basen en zuren. Als je het eerst noteert als oplossing, in ionen dus, dan wijst het zich ook wel vanzelf. Je ziet dan vrij makkelijk wat met wat zou kunnen reageren ;)

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Nog een extra interessant iets is dat KOH en HClO4 allebei volledig in ionen zijn gesplitst, maar het zout dat je krijgt is (vrijwel) onoplosbaar in koud water en zal neerslaan, tenzij je met heel sterk verdunde oplossingen werkt (minder dan een paar tiende procent concentratie). Met deze info zou je een reactievergelijking moeten kunnen geven, die uitgaat van ionen en als eindproduct de resultaten van de zuur-base reactie geeft, gevolgd door een neerslagreactie.

Reageer