Broom veilig bewaren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.337

Broom veilig bewaren

Ik sta thuis met 250 ml Broom in de nog ongeopende originele (acros)verpakking.

Maar ik maak me nogal zorgen over de gevaren die hieraan gekoppeld zijn. Op langere termijn wil ik het zeker nog gebruiken (in veilige omstandigheden) dus laten verwerken is niet mijn bedoeling.

Hoe kan ik dit het best op een veilige manier bewaren? Een brandkast heb ik niet. Wat is de minimumtemperatuur om het te bewaren? Het staat momenteel in een zeer koude ruimte. (weggeborgen)

Ik let er ook op dat er geen metalen of sterke reductoren in de buurt zijn (je weet maar nooit 8-) ).

Berichten: 840

Re: Broom veilig bewaren

In een brandkast hoeft het niet, het is immers niet brandbaar. Je moet dit bewaren op een goed geventileerde plek. Zet het in een 2e bak, waar zich bodem natriumthiosulfaat bevind, wat al het broom neutraliseert.

Je moet absoluut dit flesje niet laten vallen, want 250mL broom op de grond, zeker binnen is vreselijk. Dus altijd vervoeren in een tweede plastic bak met natriumthiosulfaat erin.

Berichten: 3.145

Re: Broom veilig bewaren

Ik heb een redelijke hoeveelheid broom gemaakt uit KBr, KBrO3 en H2SO4 en dit gedestilleerd (zie mijn website over die destillatie). Het broom heb ik vervolgens in 20 ml ampullen gedaan en deze dichtgesmolten. Die ampullen heb ik in krantenpapier gewikkeld en samen in een grotere plastic pot gedaan, waarin ook wat natriumthiosulfaat zit. Vervolgens heb ik die pot nog wat voller gepropt met krantenpapier zodat die ampullen niet heen en weer kunnen bewegen door die pot. Die pot bewaar ik vervolgens in de garage (dus niet in huis!!) waar normaliter geen mensen of dieren aanwezig zijn. In totaal heb ik 5 van die ampullen. Ik heb ca. 7 ml overgehouden en niet in ampul gesmolten. Dat laatste staat in een miniatuurflesje in mijn lab en gebruik ik voor experimenten.

Die ampullen zijn zeer prettig en erg veilig. Tot nu toe is er in die pot helemaal geen broomgeur, dus het broom is echt 100% afgesloten. Mocht mijn experimenteerhoeveelheid op zijn, dan breek ik weer 1 ampul en schenk dat over in het miniatuurflesje. Dit is eigenlijk de enige manier om broom echt voor langere tijd veilig te bewaren zonder vervelende geur en corrosieve dampen.

Zolang jij dat broom in de originele fles bewaart zal er weinig fout kunnen gaan, die fles is daar op berekend, maar zodra je die fles een keer open hebt gemaakt blijf je zitten met vervelende dampen en sluit hij nooit meer goed af. Dus, voordat jij die fles een keer gaat openen moet je eerst zorgen dat je in staat bent om glazen ampullen te maken waarin je het broom veilig kunt bewaren in kleinere porties van bijv. 10 ml of 20 ml. De ampullen kun je kopen op eBay en het toesmelten kan met een gasbrander met blauwe ruisende vlam.

Berichten: 840

Re: Broom veilig bewaren

woelen schreef: Ik heb een redelijke hoeveelheid broom gemaakt uit KBr, KBrO3 en H2SO4 en dit gedestilleerd (zie mijn website over die destillatie). Het broom heb ik vervolgens in 20 ml ampullen gedaan en deze dichtgesmolten. Die ampullen heb ik in krantenpapier gewikkeld en samen in een grotere plastic pot gedaan, waarin ook wat natriumthiosulfaat zit. Vervolgens heb ik die pot nog wat voller gepropt met krantenpapier zodat die ampullen niet heen en weer kunnen bewegen door die pot. Die pot bewaar ik vervolgens in de garage (dus niet in huis!!) waar normaliter geen mensen of dieren aanwezig zijn. In totaal heb ik 5 van die ampullen. Ik heb ca. 7 ml overgehouden en niet in ampul gesmolten. Dat laatste staat in een miniatuurflesje in mijn lab en gebruik ik voor experimenten.

Die ampullen zijn zeer prettig en erg veilig. Tot nu toe is er in die pot helemaal geen broomgeur, dus het broom is echt 100% afgesloten. Mocht mijn experimenteerhoeveelheid op zijn, dan breek ik weer 1 ampul en schenk dat over in het miniatuurflesje. Dit is eigenlijk de enige manier om broom echt voor langere tijd veilig te bewaren zonder vervelende geur en corrosieve dampen.

Zolang jij dat broom in de originele fles bewaart zal er weinig fout kunnen gaan, die fles is daar op berekend, maar zodra je die fles een keer open hebt gemaakt blijf je zitten met vervelende dampen en sluit hij nooit meer goed af. Dus, voordat jij die fles een keer gaat openen moet je eerst zorgen dat je in staat bent om glazen ampullen te maken waarin je het broom veilig kunt bewaren in kleinere porties van bijv. 10 ml of 20 ml. De ampullen kun je kopen op eBay en het toesmelten kan met een gasbrander met blauwe ruisende vlam.
Ik denk woelen, dat het broom gewoon veilig in dat flesje zit hoor. Die kleine Acros flesjes sluiten goed af. Als je die echter niet vertrouwd, kun je aktijd nog ipv ampullen zo'n SCHOTT DURAN flesje kopen, met RODE dope met PTFE inlage. Ik heb mijn broom on zo'n 50mL flesje en dat werkt echt prachtig, al zowat een jaar nu heb ik daar mijn broom in en nog geen problemen tegengekomen.

Reageer