Waterclatraten vorming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Waterclatraten vorming

Beste mensen, ik heb al wat proberen rondzoeken op het internet en dit forum maar ik heb niet echt een antwoord gekregen op mijn vragen. Het gaat over het mengen van apolaire stoffen in water.

Als dit gebeurd dan wordt de normale structuur van water verstoord, waardoor de energie zal toenemen. Om dit deels tegen te gaan worden er clatraten gevormd, waardoor de entropie op zijn beurt daalt en de vrije energie dus toeneemt. Als ik het goed begrijp is dit een evenwicht ?

Dus zijn er ook deeltjes zonder waterkooien ?

Nu vroeg ik mij af of dit de link is met de verzadiging van een vloeistof. Eens er 'maximaal' clatraten worden gevormd, gaat de stof niet meer oplossen ofzo ?

Nuja ik weet zelf dat mijn vraag niet heel echt duidelijk is, het is meer of mijn bedenkingen kloppen..

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Waterclatraten vorming

Ik denk dat je het niet juist ziet. De Gibbs-vrije energie zal inderdaad toenemen bij het oplossen van bijvoorbeeld hexaan in water, maar dit effect is bijna volledig entropie-gedreven (volgens G = H-TS). Dit komt inderdaad door het idee dat waterstofbruggen de watermoleculen in een kooitje rondom een opgeloste hexaanmolecule schikken.

Dit kan maar in bepaalde mate doorgaan waarna het systeem zich zal splitsen in twee fasen (in een tweefase systeem van hexaan-water zal nog steeds wat hexaan opgelost zitten in de waterfase).

Je tweede vraag begrijp ik niet echt, doel je op de verzadiging van een oplosbaar zout in water?

Berichten: 6

Re: Waterclatraten vorming

Ok, maar als je dan hexaan zal oplossen in water zal de entropie dus dalen, door het vormen van de waterkooien. Maar het vormen van waterkooien, op zich gebeurd spontaan, en moet dus de energie verlagen?! Dus stel dat je hexaan zou kunnen oplossen in water zonder die kooien, zou de vrije energie nog hoger liggen?

Met die 2de vraag doel ik naar de maximum oplossbaarheid van apolaire stoffen in bv water, zoals gassen etc ..

Berichten: 723

Re: Waterclatraten vorming

Wanneer je wel mengbare producten samenbrengt zal de gibbsenergie steeds dalen (kan formule matig bewezen worden als je zou willen). Echter, wanneer het toevoegen van een stof net resulteert in een grotere ordingen van uw solvent (het water wil geen hexaan rond zich, dus gaat zich rond zichzelf zetten), dan zal idd u entropie negatief zijn. --> G= H-TS, zodat G zal stijgen. Het deel dat toch oplost is dan afkomstig van een bepaald proces waarbij er toch een Gibbs daling zal zijn. Voor een product als hexaan zal dit dus zeer weinig zijn.

Ik weet niet of dit enigszins een uitleg is die je zoekt?

Reageer