[scheikunde] ladingen bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] ladingen bepalen

Hallo,

ik ben egt niet goed met scheikunde dus ik dagt als ik wil slagen deze keer moet ik er egt effe wat aan gaan doen. dus ik hoop dat ik niet al te dom over kom met mijn vragen.

Ik vroeg me af of je kan bepalen hoe je eragter kan komen welke coefficient de elementen hebben bijvoorbeeld hoe weet je nou dat O2¯ is en Cl¯ moet je dat gewoon uit je hoofd leren of is er en manier voor, want het is wel handig als je en reactievergelijking moet opstellen.

alvast bedankt,

Girl8888

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: beschrijving van het Onderwijsforum: 'Vragen, ontwikkelingen en discussies over het beta-onderwijs'.

Vraag maar verplaatst.

Wil je nog even een beetje letten op je spelling?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ladingen bepalen

Voor dat soort simpele atomen kun je kijken in welke kolom van het periodiek systeem het staat. Alle atomen streven naar een edelgasconfiguratie. Het ligt aan de kolom waar het element instaat of deze elektronen zal afstaan of opnemen. Natrium en Kalium staan liever 1 elektron af, dan er 7 te moeten opnemen. Zelfde geldt voor calcium en magnesium, die er liever 2 afstaan dan 6 opnemen. Voor chloor en zuurstof werkt dat omgekeerd, die nemen liever respectievelijk 1 en 2 elektronen op.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] ladingen bepalen

ow thnx je moet eigenlijk dus gewoon in je Binas kijken en vooor de meeste kan je het daar wel vinden.

Ik dacht er bestaat messchien en formule voor ofzo.



maar thnx anyway

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] ladingen bepalen

Ja, je kan het in BINAS opzoeken.

Maar het is nuttiger om te begrijpen waarom een lading een bepaalde waarde heeft...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ladingen bepalen

Girl88 schreef: ow thnx je moet eigenlijk dus gewoon in je Binas kijken en vooor de meeste kan je het daar wel vinden.

Ik dacht er bestaat messchien en formule voor ofzo.



maar thnx anyway
Tjah je kunt je natuurlijk alles uit een boek laten voorkauwen en dan ineens in de stress gaan zitten omdat de opgave geen 1 op 1 kopie uit dat boek is. Moraal: de onderliggende theorie begrijpen is belangrijk, als een robot rijtjes kunnen opsommen niet. Als je dat eenmaal doorhebt, snap je ook hoe samengestelde anionen zoals nitraat en sulfaat aan hun lading komen. Dat leer je niet uit een simpel tabellenboek.

Berichten: 723

Re: [scheikunde] ladingen bepalen

Nee, maar toch. Waarom weet je dat calcium twee waardig positief is, net omdat het in kolom twee van het periodiek systeem staat. Dat is net het gevolg van zijn elektronenstructuur. Dus akkoord, je moet weten waarom een bepaald ion preferentiëel een bepaalde lading zal aanemen, maar toch is het "van buiten" leren he (alle, je leert ze al doende kennen). Die theorie gaat immers niet op voor transitie metalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] ladingen bepalen

Uiteraard, maar ik wil nog iets van mijn avond overhouden en niet uitgebreid de orbitaaltheorie gaan bespreken ;) . Daar bestaan google en wikipedia al voor.

Reageer