fluoresceine beinvloeden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

fluoresceine beinvloeden

Voor ons profielwerkstuk gaan we de invloed van stoffen op fluoresceine onderzoeken.

Fluoresceine is bij ons op school aanwezig, dus dit hoeven we niet te maken.

Maar lost fluoresceine op in water? of alleen in alcohol? (het natriumzout van fluoresceine wel in water??)

Hoe ziet deze oplossing er vervolgens uit?

is het beter om natronloog of kaliumhydroxide met de oplossing te laten reageren?

want krijg je het natriunmzout van fluoresceine als je natronloog bij fluoresceine doet?

(onze leraar zei iets dat je of natronloog/kaliumhydroxide beter bij een organische of anorganische stof kon doen, maar we weten niet meer welke bij wat!!)

sorry voor al de vragen, maar we komen er niet meer uit! :oops:

Berichten: 723

Re: fluoresceine beinvloeden

Fluoresceine is normaal oplosbaar in water. Het is immers een zwak zuur (pk ligt rond de 6 denk ik). Neemt een groen-gele kleur aan in oplossing (weet niet of dit onder UV lamp is of niet.

Toevoegen van NaOH zal normaal aanleiding moeten geven tot het natriumzout denk ik...

Berichten: 5

Re: fluoresceine beinvloeden

oke bedankt!

maar we willen bijvoorbeeld een zuur en base toevoegen om te kijken of dit de fluorescentie beinvloedt, enig idee naar welk deel we van de stof moeten kijken wat met een het zuur/de base reageert? (cooh-groep?)

geen idee hoe we dit moeten aanpakken! :oops:

Berichten: 723

Re: fluoresceine beinvloeden

De COOH zal idd beinvloed worden door de pH. Weet niet of dit de quantum yield van fluoresceine zou beinvloeden, maar dat is eenvoudig te testen natuurlijk.

Berichten: 5

Re: fluoresceine beinvloeden

bedankt nogmaals,

al hebben we geen idee wat een quantum yield is, hopelijk komen we er zo uit ;)

Berichten: 3.145

Re: fluoresceine beinvloeden

Fluoresceine is bij lage pH vrijwel niet fluorescerend, bij hoge pH wel, bij zeer hoge pH weer niet. Zelf heb ik deze stof een keer gemaakt (maar niet geisoleerd0 en met de oplossing wat experimentjes gedaan.

http://woelen.homescience.net/science/chem...ence/index.html

Deze pagina bevat misschien wel interessante info voor jullie.

Berichten: 2.337

Re: fluoresceine beinvloeden

De COOH zal idd beinvloed worden door de pH. Weet niet of dit de quantum yield van fluoresceine zou beinvloeden, maar dat is eenvoudig te testen natuurlijk.
Wijzigen protonaties/deprotonaties of andere veranderingen niet altijd de "quantum yield". Je bedoelt hier waarschijnlijk het absorptiespectrum? Ik ken de term niet.

Berichten: 723

Re: fluoresceine beinvloeden

Ronnie schreef: De COOH zal idd beinvloed worden door de pH. Weet niet of dit de quantum yield van fluoresceine zou beinvloeden, maar dat is eenvoudig te testen natuurlijk.
Wijzigen protonaties/deprotonaties of andere veranderingen niet altijd de "quantum yield". Je bedoelt hier waarschijnlijk het absorptiespectrum? Ik ken de term niet.
De quantum yield is de snelheidsconstante van fluorescentie op de snelheidsconstante van alle relaxatieprocessen (intersystem crossing, interne conversie, externe conversie, virbrationele relaxatie, ...) en is dus maat voor de fluorescentie van een verbinding.

Die protonatie zal idd de elektronendistributie wijzigen. Maar in het geval van fluoresceïne weet ik dus niet of deze significant genoeg is, het bevat immers veel dubbele bindingen die op het eerste zicht niet worden beïnvloed door protonen, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij fenolftaleïne. Maar blijkbaar zoals gezegd is het dus wel zo bij lage en hoge pH waarden.

Berichten: 5

Re: fluoresceine beinvloeden

oke, we bergijpen niet wat er gezegd wordt,

maar we hebben een vraag.

wat gebeurt er als je een base bij fluoresceïneoplossing toevoegt?

we hebben gebruik gemaakt van een emissiemeter en deze gaf aan dat met een zwakke en sterke base de fluorescentie toenam..

Misschien ook enig idee waarmee (eenheid?) in een emissiemeter licht wordt uitgezonden? en waarin de uitkomsten worden gemeten?

Niet te veel in scheikunde-termen boven middelbare scholier niveau! (en dat ligt lager dan je denkt!!) 8-)

Berichten: 5

Re: fluoresceine beinvloeden

juul34 schreef: wat gebeurt er als je een base bij fluoresceïneoplossing toevoegt?

we hebben gebruik gemaakt van een emissiemeter en deze gaf aan dat met een zwakke en sterke base de fluorescentie toenam..

Misschien ook enig idee waarmee (eenheid?) in een emissiemeter licht wordt uitgezonden? en waarin de uitkomsten worden gemeten?
graag nog een antwoord op deze vragen!

alvast bedankt! :D

Reageer