[scheikunde] Tandglazuur en aantasting met zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Tandglazuur en aantasting met zuur

Hoi,

Ik had een vraagje,

Ik vroeg me af hoe tandglazuur aantast met zuur.

Is er een verband tussen de zuurgraad en de aantasting, dus hoeveel keer tast een zuur met bijv. een zuurgraad van 2 aan ten opzichte van een zuur met zuurgraad 5? Er dit een liniear verband of een ander verband?

Ook vroeg ik me af of het uitmaakt of je glazuur langere tijd aaneengesloten met het zuur blootsteld, of dat je het in delen met het zuur blootsteld. Dus als je 10 minuten lang cola zou drinken, zou dit schadelijker zijn dan 10x los een minuut?

Alvast bedankt!

Groetjes

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Tandglazuur en aantasting met zuur

Wat denk jij zelf dat er zou gebeuren met een lagere pH? (en je weet dat pH niet lineair is?)

En wat verwacht jij dat er gebeurd wanneer je 10minuten cola in je mond hebt of wanneer je 10x een minuut dit doet.

Houd er ook rekening mee wat je tussen die 10 keren in doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] Tandglazuur en aantasting met zuur

Tandglazuur bestaat uit een mineraal genaamd apatiet. Normaal gesproken bestaat het uit hydroxyapatiet, dus met -OH groepen, waardoor ze dus ook oplosbaar zijn in zuren.

Daarom is het fluoride-ion in tandpasta ook zo handig, die vervangt op plekken waar het glazuur beschadigd is de -OH groep met een -F groep, en dit fluoroapatiet is veel slechter oplosbaar in zuur.

Reageer