[scheikunde] Oplossingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

[scheikunde] Oplossingen

Al veel geprobeerd, maar nog geen enkele keer een goed antwoord uitgekomen. A is normaal de oplossing

U bent gestrand in een Afrikaans brousse-dispensarium zonder geijkt glaswerk en u moet een geconcentreerde maar

nauwkeurig gedoseerde oplossing van 4M KCl bereiden. U beschikt over zuiver water (densiteit bij 36°C =

0,994352) en zuiver KCl (densiteit bij 36°C = 1,50023). U vond wel een analytische balans en het is broeierig heet

(36°C). U gaat daarom best als volgt te werk.

A. U brengt een brok van 22,366 g KCl in een gereinigde, droge confituurpot en voegt daar 59,759g water aan toe.

B. U brengt een brok van 223,66 g KCl in een oud maar gespoeld en droog wijnflesje van driekwart liter en vult dit

aan met water tot het net niet overloopt.

C. U brengt een brok van 149,11 g KCl in datzelfde wijnflesje en voegt daar water bij tot wanneer de totale massa

van de fles met precies 497,18 g is toegenomen.

D. U brengt een brok van 149,11 g KCl in datzelfde wijnflesje en voegt daar water bij tot wanneer de totale massa

van de fles met precies 500,00 g is toegenomen.

Ik begon telkens met het berekenen van de massa in 1L, daarna probeerde ik 2 vergelijkingen te vinden die ik via een stelsel kon oplossen maar die kwamen nooit het gewenste resultaat uit. Iemand suggesties hoe ik er aan begin/verder moet? bedankt!

Berichten: 47

Re: [scheikunde] Oplossingen

Blijkbaar als ik als eenheid van de densiteit g/ml neem kom ik er wel. Is dit een eenheid die algemeen aangenomen wordt want ik dacht omdat de eenheid niet vermeld stond dit g/L moest zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplossingen

Eigenlijk is het altijd fout als er geen eenheid wordt vermeld.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Oplossingen

Gezien het over zuiver water gaat is het uiteraard g/ml, desalniettemin zou de eenheid er beter bijgegeven worden.

Berichten: 47

Re: [scheikunde] Oplossingen

bedankt!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Oplossingen

Eigenlijk is het altijd fout als er geen eenheid wordt vermeld.
De relatieve dichtheid is dimensiloos en dat zien er mij relatieve dichtheden uit hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oplossingen

Relatieve dichtheid?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Oplossingen

Dat is de dichtheid van u stof ten opzichten van de dichtheid van water (die wordt met d aangeduid, waarbij de "echte" dichtheid met ρ wordt gesymboliseerd).

Dus bijvoorbeeld kwik heeft een dichtheid van ongeveer 13.000 kg/m³, die van water is 1.000 kg/m³ --> 13.000 kg/m³ / 1.000 kg/m³ = 13 (eenheidsloos dus).

Reageer