Chemie als extra?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 119

Chemie als extra?

Hoi,

Ik zit nu in m'n laatste jaar secundair onderwijs (België, het onderwijssysteem in Nederland ken ik niet echt goed), hier volg ik Informaticabeheer. Maar chemie ligt me ook heel erg, nu chemie op universitair is niet aan de orde omdat ik echt iets met computers wil doen, en het van uit een TSO richting nu ook niet de makkelijkste keuze is om universiteit te doen.

Laatst kreeg ik een brochure in de bus van bijstuderen op afstand, chemie was één van de mogelijkheden. Maar nu, heeft het enig nut dat ik zo iets zo bijleren, want chemie interesseert me heel erg veel, maar ook wel wat op professioneel vlak, maar weet iemand of je met een 'diploma' van zo'n extra cursussen ook wel degelijk iets bent? Of zou ik maar beter wat tutorials volgen op het internet en het bij een hobby houden?

alvast bedankt!

Mathias

Berichten: 723

Re: Chemie als extra?

Als je chemie wilt studeren moet je dat gewoon doen. Een basis is daarvoor niet nodig (toch niet op hoge school), je wordt er alles aangeleerd. Zo'n cursusje lijkt me niet meer dan een soort extra'tje, maar veel ben je daar niet mee denk ik.

Er bestaat denk ik een richting die zich bezig houdt met informatica binnen de biotechnologie. Ontwikkelen en gebruiken van software voor gentica en biotechnologische aplicaties. Mss zegt jouw dat wel iets, dan kan je de beide combineren.

Berichten: 2.337

Re: Chemie als extra?

Niet alleen binnen de biotechnologie maar in elke tak van de chemie wordt informatica steeds belangrijker. Zoek maar eens op computationele chemie.

De beide in één studie combineren is geen studierichting op zich. Het lijkt me beter om aan zelfstudie te doen dan zo'n (vaak toch dure) cursus deel te nemen. Je hebt een internet verbinding en dat is meer dan genoeg. Je kan dan bijvoorbeeld informatica studeren en zelf je chemiekennis uitbouwen en deze dan zelf proberen toepassen in de informatica. Of omgekeerd natuurlijk, chemie studeren en informatica erbij betrekken. Het eerste lijkt me wel een envoudigere combinatie.

Over TSO en universiteit. Je bent echt niet wat je studeert. Er zijn mensen die in een richting wiskunde 8 uur slagen en op de universiteit niet kunnen volgen. Ik heb in het 5de middelbaar wetenschappen-wiskunde geruild voor techniek-wetenschappen (op mariagaard niet ver van Merelbeke) Ik doe nu universiteit en ondervind geen problemen. (toch niet meer dan andere studenten) Ik moet er wel bij vermelden dat ik zonder 2 jaar zelfstudie niet zou staan op het niveau waar ik nu sta. Nogmaals het bewijs dat je bepaalt zelf welk niveau je haalt door hard te werken en het is niet je omgeving die dat bepaald, het ligt volledig aan jezelf.

Dus een goeie raad: Bepaal doelstellingen en ga er volledig voor!

Berichten: 723

Re: Chemie als extra?

jhullaert schreef:

Over TSO en universiteit. Je bent echt niet wat je studeert. Er zijn mensen die in een richting wiskunde 8 uur slagen en op de universiteit niet kunnen volgen. Ik heb in het 5de middelbaar wetenschappen-wiskunde geruild voor techniek-wetenschappen (op mariagaard niet ver van Merelbeke) Ik doe nu universiteit en ondervind geen problemen. (toch niet meer dan andere studenten) Ik moet er wel bij vermelden dat ik zonder 2 jaar zelfstudie niet zou staan op het niveau waar ik nu sta. Nogmaals het bewijs dat je bepaalt zelf welk niveau je haalt door hard te werken en het is niet je omgeving die dat bepaald, het ligt volledig aan jezelf.
Ik heb ook "maar" technisch gedaan (sociale technische wetenschappen) en heb mij ook 2 jaar lang bijgeschoold in wiskunde om industriëel ingenieur te kunnen studeren. Als je iets wil berijken moet je er idd voor gaan. Ken iemand die technisch heeft gedaan en doctor in de scheikunde is...

Berichten: 2.337

Re: Chemie als extra?

die technisch heeft gedaan en doctor in de scheikunde is...
Daar had ik het dus over "doelstellingen". ;)

Chernobyl wel het misschien niet voor de naam doen maar Dr. staat toch altijd mooi voor je naam. :D En als je er dan nog 4 lettertjes voor krijgt is het helemaal af. :P

Berichten: 119

Re: Chemie als extra?

Helemaal bedankt.

Nu ga ik misschien toch maar eens zoeken welke goeie chemierichtingen er zijn, en misschien softwareontwikkelaar in bijberoep te worden. Hoe zit het eigenlijk met de tewerkstelling in België/Nederland in de chemiesector?

Berichten: 2.337

Re: Chemie als extra?

Goeie vraag, in de farmaceutische sector gaat het minder goed momenteel maar die zal zich in de komende jaren wel herstellen denk ik. (hoop ik) In de andere sectoren hoor je soms wel over ontslagen en herstructureringen denk maar aan bayer en UCB maar voor ons generatie zal er hopelijk terug veel werk te vinden zijn. Ingenieurs zoekt men nog steeds en met een proffesionele bachelor in de chemie (3 jaar) kom je ook nog wel makkelijk aan werk. Ik zou er in ieder geval niet echt mijn studiekeuze op afstemmen. Ga voor wat je wil doen en bekijk goed alle richtingen want er is keuze zat. Ik wil je niet deprimeren maar de kans is groot dat je een studierichting begint en je merkt dat je misschien beter iets anders had gekozen. De ideale studierichting bestaat gewoon niet. Je zal altijd vakken tegenkomen die je minder graag doet en die je denkt nooit nodig te zullen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Chemie als extra?

In Nederland verschilt dit erg per vakgebied waarin je gaat solliciteren op dit moment. maar toen ik net klaar was met afstuderen (2 jaar terug ongeveer) was er voldoende werk in de verschillende sectoren.

Ik denk dat je dus beter kan kijken wel gebied je leuk vind en je daarna te gaan oriënteren op de mogelijkheden wat betreft werk.

Berichten: 119

Re: Chemie als extra?

Allemaal bedankt!

volgende week is het Sid-In beurs, zal ik zeker eens kijken naar chemierichtingen :)

Berichten: 2.337

Re: Chemie als extra?

Aan de stand van de Ugent zal het waarschijnlijk Prof. Vandriessche zijn. Zeer sympathieke vrouw, moet je zeker eens mee gaan babbelen. Dan heb je meteen ook eens op de mooiste en drukste stand van de sid-ins gelopen. :P :D

Reageer