Suiker in Cola

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Suiker in Cola

In welke vorm komt suiker in Cola voor? Is dat met de molecuulformule C6H12O6, of is dat in de vorm C12H22O11?

Gaarne zien wij een verduidelijkend antwoord tegemoet!

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Suiker in Cola

Je moet je bedenken dat het zoeter maken van cola niet alleen gebeurt door toevoeging van suiker maar ook door aspartaam. Mag ik vragen wat de reden is van je vraag naar de vorm waar het in voorkomt?

(kristal) suiker heeft trouwens als hoofdbestand sacharose maar in druivensuiker zit b.v. fructose of glucose.

Berichten: 2.337

Re: Suiker in Cola

SamtheChemist schreef: Je moet je bedenken dat het zoeter maken van cola niet alleen gebeurt door toevoeging van suiker maar ook door aspartaam. Mag ik vragen wat de reden is van je vraag naar de vorm waar het in voorkomt?

(kristal) suiker heeft trouwens als hoofdbestand sacharose maar in druivensuiker zit b.v. fructose of glucose.
Bij mijn weten zit er geen aspartaam in gewone cola enkel in light en zero.

En druivensuiker is hoofdzakelijk glucose (de dextrose vorm) zonder fructose. Fructose meot eerst verteerd worden voor het kan gebruikt worden in de celademhaling. Daarom is het niet zo handig in druivensuiker als dextrose.

Suiker is sucrose dus de gebonden vorm van een glucose eenheid en een fructose eenheid. C12H22O11 dus.

Dat kan splitsen in zuur en bij verwarmen. Maar de pH van cola is laag maar waarschijnlijk niet laag genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Suiker in Cola

Ja sorry ik leef alleen nog op de kennis die ik ooit heb opgenomen. Had er even bij moeten zetten dat aspartaam alleen in light en zero zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Suiker in Cola

De pH van cola zit tegen de 2 aan. gegeven genoeg tijd en een warme opslagplaats is het voldoende om de zoetstoffen te hydoliseren en mogelijk ook (voor een deel) de sacharose.

Maar je kunt er vanuit gaan dat met die plastic flessen de houdbaarheid te kort is om het hydrolyse proces van sacharose tot invertsuiker weinig plaats zal hebben gevonden.

Ga er maar vanuit dat de suiker in (regular) cola >99% sacharose is. Daarnaast geeft de vanille aroma ook nog wat zoete preceptie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Suiker in Cola

Ik reageer wat laat, maar toch bedankt!

Wij doen onderzoek naar de cola fontein (mentos in coca cola) en proberen er achter te komen waarom deze fontein beter werkt met coca cola light, waar aspartaam in zit.

Misschien weet iemand enkele slimme antwoorden, waarom zo'n fontein beter werkt met cola waarin aspartaam zit, dan cola waarin sacharose zit.

Dit moet namelijk wel een beetje uit de structuurformule af te leiden zijn.

Berichten: 5

Re: Suiker in Cola

...Nog een aanvulling op mijn vorige bericht:

Bekend is, dat aspartaam een lage oppervlaktespanning veroorzaakt, zodat zich makkelijk belletjes vormen. Suiker (sacharose dus) geeft dat effect ook, maar in mindere mate.

Mijn vraag is dus, of die eigenschap van aspartaam uit de structuurformule af te leiden is.

Hopelijk is dit verduidelijkend :)

Berichten: 636

Re: Suiker in Cola

Ik heb laatst een aflevering gezien van mythbusters waarin ze gingen testen waarom de fontein het beter doet met cola light. Ze hebben het zelfs geprobeerd met alle ingredienten apart om te bepalen waar de fontein zo hoog door wordt. weet alleen niet meer precies wat t was, misschien is t filmpje nog ergens te vinden.

Berichten: 723

Re: Suiker in Cola

Ik heb laatst een aflevering gezien van mythbusters waarin ze gingen testen waarom de fontein het beter doet met cola light. Ze hebben het zelfs geprobeerd met alle ingredienten apart om te bepalen waar de fontein zo hoog door wordt. weet alleen niet meer precies wat t was, misschien is t filmpje nog ergens te vinden.
Vond die test behoorlijk crap eigenlijk. Dat wetenschapsgehalte was zowaar nihil. Verder werd daar niet echt gesproken over de moleculaire vorm van de suiker, enkel dan dat cola light aspartaam bevat...

Berichten: 2.337

Re: Suiker in Cola

alielassche schreef: ...Nog een aanvulling op mijn vorige bericht:

Bekend is, dat aspartaam een lage oppervlaktespanning veroorzaakt, zodat zich makkelijk belletjes vormen. Suiker (sacharose dus) geeft dat effect ook, maar in mindere mate.

Mijn vraag is dus, of die eigenschap van aspartaam uit de structuurformule af te leiden is.

Hopelijk is dit verduidelijkend :)
Het heeft met vele eigenschappen te maken. Polariteit, moleculgrootte, concentratie, oplosmiddel,...

In waterige oplossing zou je kunnen stellen dat een minder polaire molecule zorgt voor een kleinere oppervlaktespanning.

Reageer