Weegschaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Weegschaal

Je hebt van die digitale weegschalen die ook je vetgehalte, vochtgehalte en spiermassa meten. Hoe doen ze dat? :)

Ik dacht zelf dat het misschien heeft te maken met de condensator capaciteit van het lichaam, maar hoe je dan verschil kan zien/meten tussen vetgehalte, vochtgehalte en spiermassa weet ik niet - misschien andere voltages.

Berichten: 723

Re: Weegschaal

Wij hebben zo een weegschaal die het vetgehalte zou geven. Dat is maar zon stom huis modeletje, dus ik weet niet of je doelt op meer speciale toestellen.

Alleszinds. Dat ding moet uw lengte kennen en uw geslacht. Dus die berekend gewoon uw vet gehalte aan de hand van u geslacht, lengte en leeftijd ook denk ik (vreemd is wel dat er een soort sensoren op de plaat opstaan, waar je met je voeten op staat en als je kousen aan hebt dan geeft hij altijd een error, weet niet wat het verband is). Dus dat is alles behalve exact :) . Als ze echt je vetmassa willen kennen dan zetten ze zo'n speciaal klem op u huid om te meten hoe dik dat ze is.

Berichten: 774

Re: Weegschaal

Heb ook zo'n weegschaal thuis. Werkt echt niet! Je moet inderdaad geslacht, leeftijd en lengte ingeven. Maar volgens mij voert de weegschaal (de mijne althans) eerder een soort BMI berekening uit. Want een vriend van mij heeft zijn vetgehalte laten meten op een professionele manier en dat was 11%. Op de weegschaal bij mij thuis was dat 23%, dus volgens mij maakt de weegschaal geen onderscheidt tussen vet en spieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Weegschaal

Toch niet helemaal mee eens.

Het kan namelijk wel, maar het zal niet heel erg nauwkeurig zijn natuurlijk.

De meeste van die weegschalen hebben een paar plaatjes van metaal waar je je voeten op moet zetten. Aan de hand van je geslacht, lengte en gemeten gewicht, i.c.m. de (electrische) weerstand van je lichaam gemeten via die plaatjes, komt die schatting tot stand.

Vetweefsel en spierweefsel hebben verschillende weerstand.

Je moet er ook niet met je kletsnatte lijf net onder de douche vandaan op gaan staan, want dan vindt geleiding plaats via een andere weg en is het resultaat onzeker.

http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=141090
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: Weegschaal

Het is niet echt een nauwkeurig systeem, maarwel leuk om je progressie tijdens fitness of een andere conditiesport te meten. In mijn sportschool en bij de BGD (bedrijfsgeneeskundige dienst) hebben ze er 1 staan. Als ik op beide zo'n meting laat uitvoeren, dan zit er wel een hoop verschil tussen ( op de 1 een vet% van 5,6 en de ander 8,6) De progressie bleef in verhouding wel gelijk. Ook kan het apparaat in een verschillende modus staan. Als in de modus 'topsporter' gemeten wordt, vallen de vetwaarden hoger uit, en de spiermassa beduidend lager. Ook iets om rekening mee te houden...

Reageer