de windmolenvraag

Moderator: Rhiannon

Berichten: 597

de windmolenvraag

Dag allemaal,

Laatst zat ik rustig te vissen en was ik naar een windmolen aan het kijken en bewonderde hoe snel de wind de molen wel niet kan laten draaien.

Toen begon ik te piekeren over hetvolgende :

Stel je een windmolen voor met punt A op het uiteinde van 1 wiek en punt B op het midden van 1 wiek.

De wiek draait rond en maakt eigenlijk een cirkelvormige beweging.

Ik had eens ergens gelezen dat die wieken wel xx km/uur konden draaien (weet niet meer precies hoeveel). Mijn logisch verstand zou zeggen dat de snelheid op punt A even groot is als punt B ...

maar de afstand die punt A aflegt is toch veel groter dan de afstand van punt B (dit op de cirkelvorm gezien) en dit terwijl punt A en B op hetzelfde moment op het beginpunt terugkomen. Volgens die theorie is de snelheid van A groter dan B?

voor de meesten onder jullie is de oplossing misschien simpel, maar ik heb een opleiding economie gevolgd en spijtig genoeg geen fysica enz... gevolgd op school

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: de windmolenvraag

Ik vermoed dat een opleiding natuurkunde de vraag zou kunnen beantwoorden ja.

De snelheid van de wieken in niet in beide punten gelijk.

als ze de snelheid geven is dit de snelheid van het buitenste punt (A in dit geval)

punt B legt in de zelfde tijd (trillings tijd) minder afstand af dan punt A. dus is de snelheid van B kleiner
Mijn logisch verstand zou zeggen dat de snelheid op punt A even groot is als punt B ...  
daar zit je fout dus.

snelheid=afstand/tijd

de tijd is voor beide gelijk, ze zoen beide evenlang over één rondje.

maar de afstand die punt B aflegd is 2 maal zo klein. en dus zijn snelheid ook

Berichten: 536

Re: de windmolenvraag

Nou Maurice, zover zat je er niet naast hoor. Het ligt er maar net aan over welke snelheid je het hebt. Baansnelheid of hoeksnelheid, bij het laatste geval heb je gelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: de windmolenvraag

Je hebt inderdaad de hoeksnelheid en de baansnelheid.

De Hoeksnelheid is de hoek die een cirkel maakt in een bepaalde tijdseenheid. Bijvoorbeeld 360 graden per seconde. Dat is gelijk voor punt a en b. Dit wordt vaak aangeduid met de letter: ω.

De vaakst voorkomende zijn:

Radialen per seconde (1 rondje is 2*PI radialen, je deelt je 360 graden op in 2*PI, dus 180 graden is PI, en 90 graden is PI/2)

Graden per seconde: Het meest duidelijke denk ik. 360 graden is 1 keer rond, 180 graden is een half rondje.

En Rondjes per minuut (revolutions per minute of RPM)

De Baansnelheid is de beweging die een punt op een schijf aflegt, en die is inderdaad verschillend afhankelijk van de afstand tot het midden van de schijf. Je moet hier dus de hoeksnelheid vermenigvuldigen met de straal om de baansnelheid te krijgen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 597

Re: de windmolenvraag

Antoon schreef:Ik vermoed dat een opleiding natuurkunde de vraag zou kunnen beantwoorden ja.

De snelheid van de wieken in niet in beide punten gelijk.

als ze de snelheid geven is dit de snelheid van het buitenste punt (A in dit geval)  

punt B legt in de zelfde tijd (trillings tijd) minder afstand af dan punt A. dus is de snelheid van B kleiner
Mijn logisch verstand zou zeggen dat de snelheid op punt A even groot is als punt B ...  
daar zit je fout dus.

snelheid=afstand/tijd

de tijd is voor beide gelijk, ze zoen beide evenlang over één rondje.

maar de afstand die punt B aflegd is 2 maal zo klein. en dus zijn snelheid ook
ja die formule ken ik, maar het is juist hierdoor dat ik begon te twijfelen

toen ik naar de molen keek was het net alsof punt A even snel ging als punt B

als men dan bv zegt de wieken van een molen draaien 60 km per uur

op welk punt baseert men zich dan?

Berichten: 597

Re: de windmolenvraag

Nou Maurice, zover zat je er niet naast hoor. Het ligt er maar net aan over welke snelheid je het hebt. Baansnelheid of hoeksnelheid, bij het laatste geval heb je gelijk...
Had je het tegen mij ? :roll:

daar ligt het dus aan...

bedankt strangequark voor de uitleg !!!

Berichten: 597

Re: de windmolenvraag

StrangeQuark schreef:Je hebt inderdaad de hoeksnelheid en de baansnelheid.

De Hoeksnelheid is de hoek die een cirkel maakt in een bepaalde tijdseenheid. Bijvoorbeeld 360 graden per seconde. Dat is gelijk voor punt a en b. Dit wordt vaak aangeduid met de letter: ω.

De vaakst voorkomende zijn:  

Radialen per seconde (1 rondje is 2*PI radialen, je deelt je 360 graden op in 2*PI, dus 180 graden is PI, en 90 graden is PI/2)

Graden per seconde: Het meest duidelijke denk ik. 360 graden is 1 keer rond, 180 graden is een half rondje.

En Rondjes per minuut (revolutions per minute of RPM)

De Baansnelheid is de beweging die een punt op een schijf aflegt, en die is inderdaad verschillend afhankelijk van de afstand tot het midden van de schijf. Je moet hier dus de hoeksnelheid vermenigvuldigen met de straal om de baansnelheid te krijgen.
stel als ik nu op punt A zou kunnen gaan staan en dan vervolgens op punt B : Merk ik dan het verschil in snelheid? En dit verschil is dan de baansnelheid die ik dan aanvoel?

bedankt mannen,

anders blijf ik erover piekeren :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: de windmolenvraag

je zegt zelf dat de wiek een cirkel beschrijft, maar eigenlijk beschrijft DE wiek er oneindig veel

elk punt op de wiek beschrijft zijn eigen cirkel

stel je de twee cirkels voor die jouw punten A en B beschrijven

het is gemakkelijk in te beelden dat de ene cirkel groter zal zijn dan de andere

toch is het zo dat beide punten in eenzelfde tijd hun cirkel beschrijven

zo zie je in dat het ene punt minder afstand aflegt dan dan het andere in eenzelfde tijd

dus het ene punt gaat trager dan het andere

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: de windmolenvraag

Als je deze snapt, ben je er:

Stel: een draaiende draaimolen (in de kinderspeeltuin), waarop je van buiten naar binnen loopt (dus richting het draaipunt). Blijft de rotatiesnelheid van de molen gelijk? Waarom wel of niet?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: de windmolenvraag

@fabrice macours:

Verplaats anders je punt B eens naar een plaats vlakbij de as van de wiek. In een heel rondje verplaatst dat punt zich maar een paar centimeter. Pak je je punt A, als die aan een tien meter lange wiek zit, dat is die 62,8 m onderweg voor een rondje.

een paar centimeter, of 63 meter, en dat in dezelfde tijd....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: de windmolenvraag

Of anders:

Je wilt in één dag alle tijdzones op aarde doorkruisen. Dit kun je doen op de evenaar, maar dat zul je wel niet halen omdat die afstand te groot is. Als je nu op de noord- of zuidpool bent, doe je het in één seconde; gewoon even een rondje lopen. De aarde draait met dezelfde snelheid rond, maar bij de polen ben je dichter bij de aardas.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: de windmolenvraag

Zoals iedereen hierboven al zegt, merk je wel zeker een verschil in snelheid, als je bijvoorbeeld weerstand ondervind van luchtwrijving. Op een tien meter lange wiek waar je dus 63 meter per seconde gaat (als de wiek in 1 seconde rond gaat, dat is iets van 200km/h) merk je natuurlijk enorm harde wind. Maar als je in een vacuum zou staan en het zou helemaal donker zijn, en je kan niets zien, dan merk je het verschil niet (als je eenmaal op snelheid bent uiteraard)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: de windmolenvraag

Jawel hoor, SQ - je radiale versnelling is verschillend in beide gevallen. :roll: Op de plek aan de tip van de wiek ondervind je een heel wat grotere versnelling dan wanneer je dicht bij het centrum van rotatie op de wiek zit...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: de windmolenvraag

Heeft dit temaken met de versnelling naar het middelpunt?

Ik zou denken , Wet van behoud van energie. Jou baansnelheid is aan de buitenkrant groter dan aan de binnen kant. en dus zou je energie dan afnemen. Dit is natuurlijk niet mogelijk omdat er dan energie verloren zou gaan (in het niets) dus ga je harder draaien.

(dat was mijn verklaring die ik gaf toen iemand het vroeg waarom een draaimolen sneller ging draaien als je naar binnen ging.

Of zit baanbewegings energie en de versnelling aan elkaar gekoppeld?

baanbewegins energie

E=0,5m*2pi.gif r / T

versnelling

a=4 pi/gif² r²/rt²=4 :roll: ² r /T²

word groter met een toenemende r. en neemt af met een toeneemende tijd

ja dus

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: de windmolenvraag

Brinx corrigeert StrangeQuark terecht als SQ zegt dat je in het luchtledig niets zou merken. Laat jezelf vlakbij de as op een wiek vastbinden, met je voeten naar de as gericht. Draai een paar rondjes. Laat je dan in dezelfde richting vastbinden nabij de tip van de wiek. Een van de veranderingen die je zeker zal voelen is het bloed dat je naar de kop vliegt.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer