de windmolenvraag

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: de windmolenvraag

(als je eenmaal op snelheid bent uiteraard)
Dus als je versnelling weer 0 is. Dus als je nergens een referentie punt hebt waaraan je kan zien dat je een snelheid hebt. (Discussie met de emmer van newton, Ernst Mach, en Albert Einstein)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: de windmolenvraag

(als je eenmaal op snelheid bent uiteraard) Dus als je versnelling weer 0 is. Dus als je nergens een referentie punt hebt waaraan je kan zien dat je een snelheid hebt. (Discussie met de emmer van newton, Ernst Mach, en Albert Einstein)
Ik snap het belang van deze emmer in dit verband niet. Je zegt dat je niets meer merkt als je eenmaal op snelheid bent. Awel, volgens mij kom je nooit op snelheid. Je beweegt namelijk niet in een rechte lijn. Er is dus steeds een versnelling nodig om je in een baan om de as van de wiek te houden. Bij een gelijke hoeksnelheid neemt die versnelling toe met het kwadraat van de straal.

Al eens die apparaten op TV gezien waarin ze luchtmachtpiloten laten oefenen met G-krachten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 597

Re: de windmolenvraag

Jan van de Velde schreef:@fabrice macours:  

Verplaats anders je punt B eens naar een plaats vlakbij de as van de wiek. In een heel rondje verplaatst dat punt zich maar een paar centimeter. Pak je je punt A, als die aan een tien meter lange wiek zit, dat is die 62,8 m onderweg voor een rondje.  

een paar centimeter, of 63 meter, en dat in dezelfde tijd....... :roll:
ja ik weet het Jan,

het is net via deze denkwijze dat ik mij bepaalde vragen begon te stellen

:D

Berichten: 597

Re: de windmolenvraag

Zoals iedereen hierboven al zegt, merk je wel zeker een verschil in snelheid, als je bijvoorbeeld weerstand ondervind van luchtwrijving. Op een tien meter lange wiek waar je dus 63 meter per seconde gaat (als de wiek in 1 seconde rond gaat, dat is iets van 200km/h) merk je natuurlijk enorm harde wind. Maar als je in een vacuum zou staan en het zou helemaal donker zijn, en je kan niets zien, dan merk je het verschil niet (als je eenmaal op snelheid bent uiteraard)


ok bedankt dit was het antwoord waar ik op wachte :roll:

Berichten: 597

Re: de windmolenvraag

Brinx corrigeert StrangeQuark terecht als SQ zegt dat je in het luchtledig niets zou merken. Laat jezelf vlakbij de as op een wiek vastbinden, met je voeten naar de as gericht. Draai een paar rondjes. Laat je dan in dezelfde richting vastbinden nabij de tip van de wiek. Een van de veranderingen die je zeker zal voelen is het bloed dat je naar de kop vliegt.... :roll:


nice opgemerkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: de windmolenvraag

StrangeQuarks verhaal gaat wel op voor een beweging in een rechte lijn.

Op de evenaar heb je nota bene een baansnelheid van ruwweg 1600 km/h. Maar daar merk je niks van, (en dat weet ik uit de eerste hand, want ik heb jaren gewoond en gewerkt op ½° van de evenaar :roll: ) omdat de hoeksnelheid maar 1 rondje per 24 uur bedraagt. Met zo'n hoeksnelheid zou je van je plaats op de molenwiek ook niets merken. (maar het verschil, zeeeeeer klein, zou er wel zijn, en is er op de evenaar ook trouwens.) 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer