Kernfusie?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 119

Kernfusie?

Iemand dit filmpje al gezien: Klik


Het dus wel degelijk over kernfusie, kan dit? Of zijn dit de reporters die een beetje uit hun nek kletsen?


Want als er echt kernfusie zou zijn, zou dit toch veel grootser in het nieuws komen lijkt me?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kernfusie?

Mja ze zeggen ook dat die condities maar 1/1000000000e seconde heersen. Om van kernfusie een goede energiebron te maken, moet de kernfusie gewoon weken achter elkaar kunnen doorlopen. Daar zit men al 50 jaar tegenaan te hikken.

Berichten: 119

Re: Kernfusie?

Oh, ok. Dus eigenlijk niet echt iets nieuws :)

Berichten: 87

Re: Kernfusie?

Het is volgens mij een jaar of wat geleden al eens gedaan. Ze hebben zo'n reactor in zuid Frankrijk dacht ik. Maar tot nu toe kostte het nog meer energie om de kernfusie gaande en onder controle te houden dan dat het opleverde.

Berichten: 281

Re: Kernfusie?

Ik geloof dat ITER 500 MW zou gaan produceren waarbij 50 MW nodig zou zijn. Dat zou dus energiewinst moeten opleveren. Maar ook daar zijn ze al jaren mee bezig, en nog vele jaren zoet mee vrees ik.


Link

Berichten: 774

Re: Kernfusie?

@MJBblok: inderdaad in Frankrijk zijn ze daar al meer als 10jaar aan bezig. Eén van de grote problemen is ook een geschikt reactor materiaal te vinden, dat tegen de extreem hoge temperaturen kan.

Berichten: 87

Re: Kernfusie?

Ik heb nog even gezocht.

Op dit moment zijn ze in Zuid Frankrijk bezig met de ITER. (Wat FrankB ook al poste, zie link)

Meer informatie op Wikipedia: Klik

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kernfusie?

Eén van de grote problemen is ook een geschikt reactor materiaal te vinden, dat tegen de extreem hoge temperaturen kan.
Dat is niet helemaal een nauwkeurige representatie van de feiten. Er zijn natuurlijk helemaal geen materialen die een temperatuur van honderd miljoen Kelvin kunnen weerstaan. Het probleem zit hem er voornamelijk in om het plasma van die temperatuur zo ver mogelijk uit de buurt van de wand te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Kernfusie?

Ik denk dat hier jammer genoeg weinig wetenschappelijks wordt verkondigd.


1. Het is wel zo dat de beste ontdekkingen altijd per ongeluk gebeuren. Zo ook eigenlijk met kernsplitsing, toen men met andere dingen bezig was. Ook de microgolf ontstond toen iemand de reep chocolade in zn zakken voelde smelten terwijl hij aan een zware radio-bron passeerde. Tot hier akkoord.

2. Kernfusie is eigenlijk net als kernsplitsing een vredelievende versie als bijzaak aan het ontwerpen van oorlogsmateriaal. Na de atoombom, vond men immers op een bepaald moment de waterstofbom, en je raadt het: dat was de enige die zo'n hoge temperaturen kon creëren dat men kon denken aan kernfusie.

3. Waar splitsing aan de ene kan van de elementen staat (Uranium dat gebombardeerd wordt; eventueel elementen die in andere elementen vervallen), staat kernfusie onderaan. In de zon is het enkel waterstof waarom het gaat, in veel zwaardere sterren ga je naar de zwaardere elementen.


Ook de LHC (Large Hadron Collider) is niets nieuws. In mn encyclopedie Wonderen der Wetenschappen, deel De Oerkrracht in het Atoom uit de jaren 1950, wordt alles wat daar staat al beschreven, inclusief de bellenkamer. Maar nu kan men met supermagneten materie afkoelen tot veel dichter bij het absolute nulpunt. Men weet dus NIET echt wat men daar bezig is, maar het staat haaks op zuinig energieverbruik met het oog op ontdekkingen zonder te weten wat juist. Nog moeilijker is te meten wat men uitvindt, want zelfs een meting brengt te veel warmte en men kan alleen resultaten zien en niet de acties zelf.


Klasse 3 kerncentrales zijn echter ook al met elementen met sneller radioactiviteitsverval, en zijn eigenlijk interessanter dan dit soort pseudo-nonsens dat men nog altijd nergens geraakt is met kernfusie.


Hoe kunnen wij hier op aarde het middelste van de zon nabootsen om het proces op gang te houden? Pas als dat zou lukken, zou ik mij trouwens ook echt zorgen beginnen te maken, en niet voor het speelgoed dat de LHC is in vergelijking met de zon.


Maar, misschien brengt een gewone burger ons met een betere uitleg over de snaartheorie wel tot een 'missing link' naar kernfusie of klasse 4 kernsplitsing?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Reageer