Na doet niet mee in bepaalde reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 80

Na doet niet mee in bepaalde reacties

Hoi,

Ik heb ff weer zo'n algemeen vraagje. Bekend is dat Natrium (Na) niet deel neemt aan de reactie, omdat het zo goed oplosbaar is en in de oplossing blijft. Na slaat dan ook niet neer. Zelfs met tegenionenen lost het niet op en wordt er geen neerslag gevormd. Kennen jullie nog een aantal stoffen of ionen die niet meedoen in reacties, omdat ze zo goed oplosbaar zijn??? Natrium reageert alleen niet in neerslagreacties, of reageren ze ook in andere bepaalde reacties???

Berichten: 281

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Chloride ionen zijn ook goed oplosbaar, echter met zilver-ionen slaan ze ook neer. De zin "een aantal stoffen of ionen die niet meedoen in reacties, omdat ze zo goed oplosbaar zijn" is dus niet helemaal juist. Volgens mij zijn alle alkali metalen goed oplosbaar zonder dat ze neerslaan. Voor verdere informatie, zie Binas tabel 45a.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

I.h.a. gelden natrium- en kaliumzouten als zeer goed oplosbaar, evenals nitraatzouten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.337

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Kaliumtartraat is een uitzondering.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

I.h.a. gelden natrium- en kaliumzouten als zeer goed oplosbaar, evenals nitraatzouten.
en ammonium zouten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.337

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Je mag aannemen dat alle acetaten ook goed oplosbaar zijn, enkel bij zilverionen kan er eventueel een neerslag gezien worden.

Berichten: 3.145

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

De reden waarom natrium ionen en kalium ionen zo weinig reacties aangaan is een combinatie van factoren:

1) de meeste zouten hiervan zijn goed tot zeer goed oplosbaar

2) de ionen zijn zeer stabiel, er is geen oxidator of reductor welke de ionen omzet in iets anders

Er zijn meer ionen die aan (1) voldoen, bijv. veel organische ionen gebaseerd op amines, maar met de juiste oxidatoren of reductoren kun je die ionen omzetten in iets anders.

Er zijn ook genoeg ionen die aan (2) voldoen, bijv. Mg2+ en Ca2+, maar deze vormen met veel anionen een onoplosbaar neerslag.

Toch zijn er ook wel een paar anionen waarmee kalium neerslagen geeft, bijv. perchloraat en perjodaat zijn in koud water vrijwel onoplosbaar en je krijgt dan ook een wit neerslag als je bijv. een oplossing van kaliumchloride toevoegt aan verdund perchloorzuur. Het bitartraat ion is een ander voorbeeld van een zeer matig oplosbaar kaliumzout. Van natrium zijn er ook een aantal zouten welke zeer matig oplossen, een voorbeeld schijnt natrium uranaat(VI) te zijn, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Berichten: 80

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Ok bedankt voor jullie hulp ;)

Berichten: 87

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

2) de ionen zijn zeer stabiel, er is geen oxidator of reductor welke de ionen omzet in iets anders
Dus er is geen reductor die er voor zorgt dat Na+ een reductie reactie ondergaat?

Na+ + e- --> Na(s) ?

Van harte met je verjaardag trouwens Woelen. ;)

Berichten: 3.145

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Zo'n reductor is er niet in waterige oplossing. Water wordt gemakkelijker gereduceerd dan natrium en in water zou je dan waterstofgas krijgen.

In gesmolten natriumzouten kan deze reactie natuurlijk wel optreden. Denk aan electrolyse van gesmolten natriumchloride, waarbij er aan de kathode natriummetaal ontstaat. Er zijn nog sterkere reductoren dan natrium, zoals cesium. Deze kunnen met gesmolten natriumzouten leiden tot vorming van metallisch natrium. Commercieel gezien wordt natrium echter gemaakt d.m.v. electrolyse.

In de praktijk van alledag kun je echter natrium ionen wel als inert beschouwen en doen ze echt aan geen enkele reactie mee. Alleen in heel speciale gevallen moet je rekening houden met mogelijke reacties van natriumionen. Om die reden worden heel veel chemicalien waar het gaat om het anion als natriumzout (of kaliumzout) geleverd. Bij reacties kun je je dan concentreren op de eigenschappen van het anion, het metaalion kun je negeren. Omgekeerd zie dat, als het gaat om de eigenschappen van een cation, dat men dan vaak kiest voor het sulfaat, nitraat of chloride, omdat die ionen ook weinig reactief zijn in waterige oplossing. Voor anionen is er echter niet een enkel ion dat zo inert is als de natrium- en kalium-ionen.

Berichten: 87

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Helder, bedankt.

Heb je de electrolyse van natriumchloride zelf wel eens uitgevoerd? Is dit een interressant experiment en aan wat voor opbrengst moet ik dan denken?

Berichten: 723

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

2) de ionen zijn zeer stabiel, er is geen oxidator of reductor welke de ionen omzet in iets anders
Dus er is geen reductor die er voor zorgt dat Na+ een reductie reactie ondergaat?

Na+ + e- --> Na(s) ?

Van harte met je verjaardag trouwens Woelen. ;)
Heb eens opgezocht in een tabeletje en daarin staan enkel Caclium (met Eo = -2.86 ) en lithium (Eo = -3.045 !!!) boven natrium (Eo = -2.7). Het is daarom zo "gevaarlijk" om metlaisch natrium in oplossing te brengen he. Die reactie is super exotherm.

Berichten: 87

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Heb eens opgezocht in een tabeletje en daarin staan enkel Caclium (met Eo = -2.86 ) en lithium (Eo = -3.045 !!!) boven natrium (Eo = -2.7). Het is daarom zo "gevaarlijk" om metlaisch natrium in oplossing te brengen he. Die reactie is super exotherm.


De reactie van alkali metalen met water ken ik.

Wat betekend die Eo eigenlijk en waar heb je die waarde gevonden?

Berichten: 723

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Heb eens opgezocht in een tabeletje en daarin staan enkel Caclium (met Eo = -2.86 ) en lithium (Eo = -3.045 !!!) boven natrium (Eo = -2.7). Het is daarom zo "gevaarlijk" om metlaisch natrium in oplossing te brengen he. Die reactie is super exotherm.
De reactie van alkali metalen met water ken ik.

Wat betekend die Eo eigenlijk en waar heb je die waarde gevonden?
De Eo is de standaardreductiepotentiaal en is een maat voor hoe "graag" iets al dan niet gereduceerd/geoxideerd wordt. Als die waarde negatief is wordt het in regel liest geoxideerd is deze positief dan is het een oxidator. De Eo van permangaat bijvoorbeeld ligt rond de +1.50 V en is dus een sterke oxidator (een van de sterkste). Maar dat natrium gaat daar dus vlot over in negatieve waarden (in hoeverre een dergelijke vergelijking mogenlijk is).

Ter info

De Eo slaat steeds op de reactie waarbij de geoxideerde vorm links staat en de gereduceerde vormd rechts. Dus steeds zoals jij de reactie had opgeschreven:

Na+ + e- --> Na(s)

Die waarden komen uit mijn cursus analytische chemie, maar er staat geen bron bij. Opnieuw verwijs ik naar fundamentels of analytical chemistry. Daar staat wrs een waslijst van redoxsystemen in.

Berichten: 87

Re: Na doet niet mee in bepaalde reacties

Ik heb nog even gezocht naar standard reduction potential. De waarde wordt experimenteel bepaald. Voor meer informatie daarover: Wikipedia.

Verder heb ik een prachtige tabel gevonden in (the mighty) Handbook of Chemistry and Fhysics waarin zo'n beetje alle redox reacties met hun potentiaal in staan.

Er is zojuist weer een kwartje gevallen. Thanks! :D

edit: typo

Reageer