Hoe te beginnen, er is zo veel.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Hoe te beginnen, er is zo veel.

Ten eerste, Hoi allemaal!

Ik ben 17 jaar en heb interesse in scheikunde. Ik zit in 5 vwo en de stof bij ons uit het scheikunde boek begrijp ik wel. Ik ben op dit moment druk aan het kijken naar wat ik later wil worden en de studie scheikundige technologie lijkt me wel wat. Mede daarom, maar vooral omdat ik het erg leuk vindt, wil ik thuis wat proefjes gaan doen.

Dan komt al snel de vraag: Hoe moet ik nou beginnen?

Ik heb al wat rond gekeken en de onderwerpen:

-zuren en basen

-redox reacties

-zouten (leuke neerslagreacties)

lijken mij wel wat.

Ik wil niet zomaar een beetje domweg wat bij elkaar gaan gooien, maar vindt de theorie achter dingen ook erg leuk. Daarom ben ik ook opzoek naar een goed boek wat jullie mij aan kunnen raden. Engels mag geen probleem zijn, Duits wordt wat moeilijker (maar als het niet anders kan, heb ik een woordenboek ;) ).

Als laatste wil ik graag de basis benodigdheden weten en dan bedoel ik vooral: welke chemicaliën kan ik het beste aanschaffen?

Zou het bijvoorbeeld een goed idee zijn om de CHEM C3000 Ultimate Chemistry Set aan te schaffen? Of kan ik beter zelf m'n spullen bij elkaar zoeken?

Ook de plek waar ik die kan kopen zou ik graag willen weten. Ik ben op de hoogte van de site Labstuff.nl en voor het glaswerk en dergelijken heb ik daar zeker aan gedacht, maar ik het lijkt me dat de minimale hoeveelheden van de chemicaliën nogal groot zijn. Ik denk dat, om het principe achter een reactie te vinden, geen grote hoeveelheden nodig zijn (correct me if I'm wrong :oops: ). Ik wil er best wat geld aan uitgeven, maar ik heb natuurlijk een beperkt budget.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een paar leuke suggesties!

Groetjes ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Zoals je al zelf zegt, een C3000 is een goed begin.

Voor interessante boeken kan je vaak bij de Slegte wel wat vinden, hoewel dat de laatste jaren sterk achteruit is gegaan.

Berichten: 3.145

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Die C3000 doos is een goed begin, maar je zult wel snel al meer willen, vooral op theoretisch gebied. De beschrijving bij die doos is leuk, maar voor jou als 5VWO-er denk ik wel wat aan de simpele kant. Qua stoffen, glaswerk en andere materialen is het echter wel een leuke start.

Daarnaast kun je natuurlijk altijd bepaalde basisstoffen er bij kopen. Wat ik mis in die doos is een set sterke zuren en basen, en die heb je toch echt ook wel nodig.

Zoutzuur, zwavelzuur en natriumhydroxide zijn toch stoffen die je ook wel moet hebben. Zoutzuur (10%) koop je bij een DA-drogist, natriumhydroxide ook, maar zwavelzuur kan lastiger worden. Misschien kan Labstuff dat ook wel leveren, maar verzenden van zwavelzuur met de post lijkt mij wel problematisch. Bij sommige ijzerwaren-zaken kun je zgn. MEGA-ontstopper kopen, dat is 96% zwavelzuur, zeer bruikbaar voor experimenten.

Let met zwavelzuur en natriumhydroxide wel op, ze zijn beiden erg bijtend. Een werk-oplossing van zwavelzuur moet je maken door bijv. 10 ml zwavelzuur in 100 ml water te schenken en dan voorzichtig schudden. Op die manier kun je het vrij veilig verdunnen, nooit water op zwavelzuur schenken.

Misschien dat deze informatie ook wel interessant voor je is, ik heb een webpagina geschreven over het starten van een hobbylabje:

http://woelen.homescience.net/science/chem/misc/homelab.html

Wel in het Engels, maar zoals je al aangaf, dat zou geen probleem moeten zijn.

Berichten: 281

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Voor wat leuke experimenten inclusief theorie, kijk de volgende Link

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Wat betreft Natriumhydroxide: De laatste weken heb ik diverse klanten gehad die het nergens meer kunnen krijgen, ook niet in de DA drogisten of de Gamma.

Ik weet dus niet of dat overal zo is.

Berichten: 87

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Is gewone gootsteenontstopper niet zuiver genoeg?

Berichten: 3.145

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Gewone gootsteenontstopper in vaste vorm is de natriumhydroxide waar ik op doelde. Het is niet zo mooi dat dat ook al uit de handel wordt genomen :x Zelf kon ik het inderdaad een paar weken geleden ook al niet meer krijgen bij de Karwei, maar het was toen nog wel te krijgen bij de DA-drogist.

Dit zal wel te maken hebben met de recente GBL-hype. Natriumhydroxide/gootsteenontstopper is een hulpstof voor maken van GHB en dat zal wel de reden zijn waarom het niet meer overal in alle bouwmarkten en drogisterijen aangeboden wordt. Helaas wordt het weer een stukje moeilijker gemaakt om aan spullen te komen voor hobbychemie :cry:

Berichten: 7

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Hoi allemaal,

Bedankt voor de goede tips. Ik denk inderdaad dat ik die chem c3000 aan ga schaffen.

Wat betreft het natriumhydroxide, het wordt ook wel gebruikt als ontwikkelaar voor het etsen van printplaten, dus bij een elektronica winkel of conrad.nl is dat wel te bestellen.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=527882

Nogmaals bedenkt. :)

Berichten: 840

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

En wat mij dan onvoorstelbaar irriteert is dat ik een fles tegenkwam (niet nader te noemen winkel of merk). Wat stond er op de achterkant? 'Bevat gamma-Butyrolacton'!!

Natuurlijk niet gekocht. Ik heb serieus overwogen om dit te melden aan de overheid, aangezien ik het inderdaad belachelijk vind dat dit wel vrij verhandeld wordt.

Als ze dat nou eens uit de handel halen dan kan je dingen als NaOH gewoon in de handel houden. NaOH is niet alleen een geweldig handige stof voor chemie, het is gewoon een prachtig ontstoppingsmiddel wat ik al vaak met succes heb mogen gebruiken! :D

Labstuff, NaOH blijft toch wel bij jou gewoon verkrijgbaar? Anders moet ik maar eens gaan inslaan, ik heb nog een kilo staan is dit is toch wel een stof die ik veel gebruik, ook voor schoonmaken e.d. .

Voor zover ik weet heb ik het laatst nog bij het kruidvat gezien. Die heeft tot nu toe de beste NaOH die ik heb gezien zonder aluminium ofzo er door heen, gewoon witte prilletjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Jor: Ja, het blijft bij Labstuff verkrijgbaar.

Totdat een of andere malloot in Den Haag een algeheel verbod gaat invoeren op alles wat met chemie te maken heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Vraag me af hoe je dan je huis nog schoonkrijgt.

Berichten: 3.145

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

Dat lukt nog wel hoor, de stoffen worden zo bewerkt dat ze echt alleen nog maar te gebruiken zijn voor de specifieke taak waar je de stof voor koopt. Zo zijn er diverse landen waar natriumhydroxide niet meer als zuivere stof te koop is, maar daar maken ze een mix van pakweg 10% NaNO3, bijna 90% NaOH en een paar procent fijn verdeeld aluminium, dat als schilfers (zeer lasdtig mechanisch te verwijderen) om de korrels van NaOH/NaNO3 heen zit. Dit spul wertkt nog steeds uitstekend als ontstopper, maar voor chemie-toepassingen is het hoegenaamd onbruikbaar. De toevoeging van de combinatie nitraat + aluminium maakt dat zodra er een beetje water bij komt je een hele '****' aan reacties krijgt, waarbij ammoniak, nitriet en wie weet nog voor andere stikstofverbindingen ontstaan en aluminium(III) ionen. Die mix interfereert met zo'n beetje alles wat je er op chemisch gebied mee kunt doen. De nitraat zorgt er ook voor dat er geen waterstof ontstaat in combinatie met de aluminium.

Het zelfde zie je met waterstofperoxide. Ook hier in Nederland begin ik dit steeds meer te zien. Het wordt al door meerdere drogisten in de vorm van een gel aangeboden met 3% of 10% waterstofperoxide. Die gel zit vol met allerlei troep die toepassing in chemische processen onmogelijk maakt, maar je kunt er nog wel mee ontsmetten en haar mee bleken.

Je ziet het natuurlijk ook al bij een merk als HG welke allemaal specialty schoonmaakproducten aanbiedt, die vanuit chemisch standpunt echter totaal oninteressant zijn, omdat er ook zoveel ander spul door zit.

Berichten: 87

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

En dan te bedenken dat het de chemie is die al die "bewerkte" producten heeft bedacht en gemaakt. :cry:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

De manier waarop landen hun beleid afstemmen is soms idd erg iritant. Tunesie is het bijvoorbeeld verboden (ook als bedrijf) glycerol te hebben/vervoeren/gebruiken. Ik denk dat de meesten wel kunnen bedenken waarvoor die wet is ingevoerd.

Glycerol is voor veel applicaties redelijk te vervangen door 1,2 propaan diol of sorbitol.

maar natronloog verbieden, tsss

misschien anders kauwstiksoda gaan noemen ;)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: Hoe te beginnen, er is zo veel.

ArcherBarry schreef: De manier waarop landen hun beleid afstemmen is soms idd erg iritant. Tunesie is het bijvoorbeeld verboden (ook als bedrijf) glycerol te hebben/vervoeren/gebruiken. Ik denk dat de meesten wel kunnen bedenken waarvoor die wet is ingevoerd.

Glycerol is voor veel applicaties redelijk te vervangen door 1,2 propaan diol of sorbitol.

maar natronloog verbieden, tsss

misschien anders kauwstiksoda gaan noemen ;)
Glycerol verbieden heeft totaal geen zin. Je kunt gewoon frituurvet laten reageren met methanol /KOH (tenzij je dat ook niet ***n krijgen :P ) en dan heb je glycerol. Dit proces wordt gebruikt om biodiesel te maken.

Reageer