[scheikunde] Bereiding van watersofjodide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Bereiding van watersofjodide

beste forumleden :),

Mijn bedoeling was oorspronkelijk om H-Cl aan R-C=C-CH3 te binden, dit om later de chloor door SN1/SN2 te substituren.

Nu is het echter zo dat chloor veel steviger aan die C-gebonden is dan andere halogenen en dit was volgens mijn docent de reden dat verdere substitutie zo traag ging. En waarschijnlijk ook met het feit dat Cl een redelijke hoge elektronegatieve waarde heeft.

Nu zou ik dan in situ H-I moeten bereiden door I2 met H2S ( bereiding uit HCL en PbS ) te laten reageren in een redoxreactie. Nu ben ik iemand die niet echt graag werkt met H2S dus is mijn vraag of daar andere mogelijkheden zijn? Ik had eerst gedacht aan diwaterstofsulfiet om H2S te vervangen maar hier ben ik toch niet zeker van.

Met vriendelijke groeten,

Diego

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Bereiding van watersofjodide

Je kunt jood laten reageren met fosfor, om vervolgens de 57% HI azeotroop te destilleren. Je kunt ook volgens mij jood met een hydrazine-zout laten reageren en dan destilleren.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Bereiding van watersofjodide

Nog een optie is om kaliumjodide of natriumjodide toe te voegen aan fosforzuur en te verwarmen. Er ontwijkt dan vochtig HI-gas. Deze reactie is wel vrij langzaam.

De reactie met fosfor is vrij heftig. Gebruik rode fosfor, witte fosfor is veel te gevaarlijk en ook uitermate giftig. Rode fosfor is niet giftig en vliegt ook niet zomaar in brand.

Reageer