Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Voor het PWS (proefielwerkstuk) zijn wij bezig met denaturatie van eiwitten d.m.v. alcohol. We willen de denaturatie tegen gaan en naar veel zoekwerk zijn we erachter gekomen dat CMC (carboxymethylcellulose) ons daarbij kan helpen. Alleen ontbreekt het belangrijkste, we weten niet goed hoe we CMC (op een makkelijke manier) kunnen krijgen!

Een manier om CMC te kunnen krijgen, is om Chloorazijnzuur te laten reageren met loog. Tijdens deze reactie ontstaat keukenzout en CMC. Chloorazijnzuur kan gemaakt worden door azijnzuur te laten reageren met chloorgas in aanwezigheid van katalytische hoeveelheden azijnzuuranhydride.

Azijnzuuranhydride is een chemische verbinding met de formule C4H6O3. Het is een derivaat van azijnzuur, dat door condensatie van twee azijnzuurmoleculen ontstaat. Hierbij wordt water uit twee carboxylgroepen geëlimineerd en aansluitend de beide overblijvende componenten met elkaar worden verbonden.



Het is voor ons vrijwel onmogelijk deze proef uit te voeren, omdat we niet over de benodigde kennis en 'faciliteiten' beshcikken.

Mijn vraag is daarom ook, weet iemand een makkelijke manier om CMC te kunnen krijgen?

(CMC kent een grote variatie aan toepassingen. Om enkele voorbeelden te noemen: bij olie- en gaswinning, bij de winning van ertsen als platina en goud, in de papierindustrie, in wasmiddelen, in voedingsmiddelen (sausjes, worst, kroketten, toetjes, ijsjes, drankjes, bepaalde soorten brood), in medicijnen, pleisters, luiers, cosmetica, tandpasta, verf, behangplaksel enz.)

Alvast bedankt,

Björn van Dalen

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Je kunt het gewoon kopen via school bij bv SIGMA-ALDRICH

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/Lookup...T=RS&N25=0&F=PR

Er zij diverse soorten maar bv.:

419303 Aldrich Sodium carboxymethyl cellulose average Mw ~250,000 kost 30 Euro voor 100 g

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

En je zal het zeker niet krijgen als je loog bij azijnzuur gooit. Je hebt natuurlijk een cellulosebron nodig.

Berichten: 5

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Dank voor reacties, maar om nou €30,- te moeten betalen voor een aantal proefjes..

Is er echt geen andere manier? CMC uit een bepaald product halen bijvoorbeeld?

Alvast bedankt !

Berichten: 723

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Bij de apotheker kan je dat zeker kopen. Bij mijn weten was dat eigelijk zo duur niet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

ik weet niet wat jou idee is maar CMC is chemisch bewerkt cellulose (uit hout). wat in de eerste post geplaatst is klopt niet.

misschien kan labstuff je helpen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 723

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

ArcherBarry schreef: ik weet niet wat jou idee is maar CMC is chemisch bewerkt cellulose (uit hout). wat in de eerste post geplaatst is klopt niet.

misschien kan labstuff je helpen.
Wat is daar mis mee? Dat is idd een veel gebruikt verdikkingsmiddel, of doel je op iets anders?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

ik doelde op het verdikkingsmiddel.

ik had de eerdere post van fuzwood niet gezien. in zijn eerste post heeft hij het over een reactie die totaal niet klopt om CMC te maken.

eventuele Critcal Micelle Concentration uitgesloten.

CMC zit in o.a. in behanglijm.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

We willen een drankje maken met eiwit erin. Vandaar dat er ook alcohol bij moet. Bedankt voor de tip Ronnie, ik zal er eens achter aan gaan.

Iemand anders nog ideeën? Misschien CMC uit bepaalde voedingsmiddelen halen?

Ik hoor het wel en alvast bedankt,

Björn

Berichten: 5

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Ik kom er net achter dat CMC het E-nummer E466 heeft.

E466 komt voor in de volgende producten:

Aardbeientaart (Horno)

Aruba mix (Metro quality)

Bokkepootjes (Aviateur)

Cappuccino - Irish coffee (Nescafé)

Deco dessert - Advokaat (IJsboerke)

Groentesaus (Anco)

Kaaskroketten (Primo snacks)

LP-pasta tomato in blik (Milupa)

Plantaardige médaillons (Garden Gourmet)

Real fruit - Orange cranberry (Sportlife)

So light - Vloeibare room (Balade)

Suzy jumbo (Lotus)

Vanillewafels met echte chocolade (Vitachoc)

Wraps (Poco loco)

Zou je uit een van deze voedingsmiddelen het CMC kunnen halen, en zo ja, hoe moet dit ?

HEt zou erg fijn wezen als ik eindelijk een einde kan maken aan deze speurtocht:P

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Helaas het uit een voedingsmiddel isoleren kun je wel vergeten nog afgezien dat het in kleine hoeveelheden inzit en dan red je het niet met 1 pakje of zakje en lopen de kosten hoog op.

Misschien kun je eens kijken of er in de buurt een industriele banketbakker oid is en deze bellen en uitleggen wat je wilt. Misschien kun je het dan krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Het extraheren van CMC uit deze producten kan je eigenlijk wel vergeten.

CMC is een effectief geleermiddel en wordt in slechts minimale hoeveelheden toegevoegd (valt ook nog eens onder de nietverteerbare polysacharieden en dus vezels. Ik schat dat de doseringen tussen de 0,5 en 2% in liggen.
  We willen een drankje maken met eiwit erin. Vandaar dat er ook alcohol bij moet.
waarom moet er bij een drankje met eiwit er in alcohol en daardoor CMC?

Het is erg belangrijk eerst te weten wat voor eiwitten en alcohol% je wilt. vervolgens is de gehalte suiker en de pH ook erg belangrijk.

Er zijn meer geleer middelen dan CMC en als ik dit zo zie denk ik dat je heel leuk kan spelen met iota carrageen of LM pectine.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 5

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Het is erg belangrijk eerst te weten wat voor eiwitten en alcohol% je wilt. vervolgens is de gehalte suiker en de pH ook erg belangrijk.


Eiwit van een ei. Alcoholpercentage lager dan 14%. We hebben al een aantal proefjes gedaan, en zijn door zo'n proefje erachter gekomen dat suiker geen invloed heeft op het denatureren van eiwit. Over de pH weten we niet veel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verkrijgen van CMC (carboxymethylcellulose)

Als je wilt denken aan de eiwitten van een ei zal ik als ik jou was gaan zoeken op de IEP of IP waarde van de eiwitten. Die van kippenei zijn allemaal bekend.

Toch denk ik dat je uit een nutriëel en functioneel opzicht beter naar soya kunt kijken.

en het gehalte suiker had geen betrekking op je eiwitten maar op de keuze van het geleermiddel.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer