[Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Hallo mensen.

Ik moet een proef uitvoeren voor scheikunde. Ik moet namelijk onderzoeken of het mogelijk is om een zuur-base titratie uit te voeren m.b.v. een geurindicator.

Hierbij gebruik ik de volgende stoffen:

zuur: zouzuur

base: natronloog

en als indicatoren: thymol en vanilline.

Ik en een klasgenoot zijn bezig geweest met het onderwerp en we komen van alles tegen. Het blijkt moeilijker te zijn dan het lijkt :roll:

Maar goed, 1 van de problemen is dat tymol en vanilline niet goed oplosbaar zijn in water, omdat het overgrote deel van de stoffen apolair zijn. Dus dachten we eraan om het op te lossen in ethanol, zodat het meer polair zou worden en daarna oplosbaar werd in water.

De vraag is, hoe doen we dat???

Hoeveel van de stoffen moeten we oplossen in ethanol?? (dus ... gr per .... ml?? )

Heeft iemand dit proefje al een keer uitgevoerd?? Daar hoor ik graag wat van terug.

Mvg, T en T

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Hoeveel van de stoffen moeten we oplossen in ethanol?? (dus ... gr per .... ml?? )
Dat lijkt me typisch een doel om uit te vogelen bij je onderzoek! Bij indicatoren die gebaseerd zijn op kleuromslag gebruik je meestal maar een zeer kleine concentratie, vaak minder dan 1 promille, maar in dit geval moet je het natuurlijk wel ruiken.

Dus: uitproberen, zou ik zeggen!
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Een kleine kanttekening: geur geeft waarschijnlijk geen goede uitslag. Vergelijk het ' ruiken' in je experiment met een pH meter oid. Zo kan je bepalen of de 'ruikmethode' evengoed werkt als een oude getoetste methode.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

moet je als indicatoren thymol en/of vanilline gebruiken, of zijn deze willekeurig gekozen? Ik bedoel, zijn er geen stoffen te bedenken die boven of onder een bepaalde pH goed in water oplosbaar zijn, maar die vanaf een bepaalde pH ineens een geurend gas vormen?

(Waarschijnlijk een stom en onmogelijk voorbeeld, maar om even mijn denktrant aan te geven: een of ander in basisch water oplosbaar sulfide, dat bij een bepaalde overmaat H+ misschien in H2S gas resulteert?? :roll: )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Een ander voorbeeld van een 'geurindicator' zou een amine zijn (vislucht). Goed oplosbaar in water en raakt zijn geur kwijt als je ze in een zuur milieu brengt.

..je hebt alleen wel een vrij sterke maag nodig :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Gewoon zeggen dat je verkouden bent en naar je leraar stappen met de conclusie:

Nee het is niet mogelijk 8)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Titreren m.b.v. een geurindicator

Misschien nog zo'n stom voorbeeld, maar ammoniummeststoffen (kalkammonsalpeter, ureum) mag je niet mengen met zuren, want dan ontwijkt goed ruikbare ammoniak.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer