Natrium acetaat kristallen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 119

Natrium acetaat kristallen

Hallo,

Ik maakte gisteren een verzadigde oplossing van natrium acetaat.

Ik plaatste die in de frigo, maar vanmiddag keek ik wat het was, en alles was gekristalliseerd, alleen vanboven is er nog een "waterlaagje"

nu, normaal hoort het vloeibaar te blijven, en pas hard te worden als je eraan komt toch.

Nu, paar uur later, is het nog altijd hetzelfde. Het blijven kristallen.

Hoe komt dit, wat is er fout?

alvast bedankt!

Berichten: 3.145

Re: Natrium acetaat kristallen

Als je het maar koud genog maakt, dan kristalliseert het wel uit, zelfs zonder aanraking, schudden of krassen. De enige manier om het weer vloeibaar te krijgen is verwarmen. Bij kamertemperatuur zal het een vaste massa blijven.

Re: Natrium acetaat kristallen

carharttguy schreef: nu, normaal hoort het vloeibaar te blijven, en pas hard te worden als je eraan komt toch.
Nee, het is niet normaal dat het vloeibaar blijft. Normaal moet het uitkristalliseren maar door het uitblijven van kristallisatie wordt de vloeistof oververzadigd en zal bij de geringste verstoring uitkristalliseren en in de normale toestand terechtkomen.

Berichten: 119

Re: Natrium acetaat kristallen

Dank jullie voor de toelichting van het probleem en hoe ik het kan oplossen :)

Ga het onmiddellijk weer opwarmen en niet in de frigo plaatsen :)

Maar nog 1 vraagje, hoe komt dat het niet volledig gekristalliseerd is, maar er nog een klein laagje vloeibare oplossing is?

Bedankt!

Berichten: 723

Re: Natrium acetaat kristallen

Gerard schreef:
carharttguy schreef: nu, normaal hoort het vloeibaar te blijven, en pas hard te worden als je eraan komt toch.
Nee, het is niet normaal dat het vloeibaar blijft. Normaal moet het uitkristalliseren maar door het uitblijven van kristallisatie wordt de vloeistof oververzadigd en zal bij de geringste verstoring uitkristalliseren en in de normale toestand terechtkomen.
Bij afkoelen daalt zoizo je oplosbaarheid, waardoor je dan in het oververzadigd gebied kan terecht komen. Bij hogere temperatuur kan de oplosbaarheid terug stijgen, maar deze daalt uiteraard opnieuw wanneer de temperatuur daalt.

Berichten: 3.145

Re: Natrium acetaat kristallen

carharttguy schreef: Dank jullie voor de toelichting van het probleem en hoe ik het kan oplossen :)

Ga het onmiddellijk weer opwarmen en niet in de frigo plaatsen :)

Maar nog 1 vraagje, hoe komt dat het niet volledig gekristalliseerd is, maar er nog een klein laagje vloeibare oplossing is?

Bedankt!
Als jij natriumacetaat oplost in water, dan heb je een mengsel van de vaste stof en het water. Ga je vervolgens weer kristalliseren, dan bestaan de kristallen uit de pure vaste stof en het water dat ook in de oplossing zat wordt dan weer gescheiden. Hoe meer kristallen ontstaan, hoe meer overtollig water wordt gescheiden van de vaste stof en hoe verdunder de resterende waterige oplossing wordt. Uiteindelijk zal er een evenwicht optreden met veel vaste stof (kristallen) en daarboven een waterlaag welke verzadigd (maar niet oververzadigd) is met natriuacetaat en vanuit die verzadigde oplossing zullen verder geen kristallen meer ontstaan, tenzij er water verdampt of tenzij door een verandering van temperatuur het verzadigingspunt lager wordt.

Berichten: 119

Re: Natrium acetaat kristallen

Bedankt voor de extra toelichting!

Maar ik blijf met een lelijke oplossing zitten. Heb ze ondertussen 3 keer terug verwarmd tot het vloeibaar werd, heb er nog bij opgelost daarnet. Maar ik liet het een paar minuten op het aanrecht staan, en er kwamen al kristallen onderaan.

Ik deed een beetje in een reageerbuis, hevig schudden, het plakt langs alle kanten van de buis, het wordt spierwit, maar zeker geen 52°C en hard.

Als ik een drupje uitgiet, en ik wacht een paar seconden, kan ik het ervan vegen, het is dan dan niet meer vloeibaar, maar ook niet echt vast, en als ik erop duw, verpulverd het. Niet echt de bedoeling.

Het is zowat m'n eerste praktische experiment, maar het loopt niet van een leien dakje. :P

Weet iemand wat er fout gaat?

Ik heb het gevoel dat ik te weinig gebruikt heb, maar ik zag toch wat rondzweven in de oplossing, dus haalde ik het door een filter. Maarja nog altijd hetzelfde.

Edit: Ohja, er lijkt ook geen exothermische reactie te ontstaan.

Berichten: 16

Re: Natrium acetaat kristallen

Mogelijk zijn er teveel nucleatie punten.

Waar heb je de oplossing in zitten?

Stel dat je een bekrast oppervlakte hebt dan is het niet zo vreemd dat het niet "vloeibaar" blijft.

Als ik een oplossing niet aan het kristalliseren krijg dan gebruik ik het liefst een van mijn oude bekerglazen, deze zijn sterk bekrast en bijna troebel op de bodem.

Hierin vind het proces veel makkelijker plaats omdat het zogenaamde aanhechtings punten heeft.

Bij een nieuw en helemaal gaaf glas zal dit veel moeizamer zijn.

Berichten: 119

Re: Natrium acetaat kristallen

Ok dat kan het zijn.

Het is een duran glazen maatbekertje, maar het is wel al zeker meer dan 15 jaar oud :')

Ik test het wel even uit.

Reageer