Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

Hoi,

Gezien sommige stoffen en reacties sterk worden aangetast/beinvloed door zuurstof is het soms wenselijk deze niet aanwezig te hebben.

Nu is het zo dat voor de amateur gas cilinders erg prijzig zijn en daarom geen optie zijn.

Het handigste zou zijn om dus zuurstof uit een luchtstroom te kunnen verwijderen.

Prijs van reagentia speelt hierin mee.

Heeft iemand ideeen over hoe dit het beste en goedkoopste zou kunnen?

Berichten: 3.145

Re: Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

Een heel goed werkend iets is een oplossing van pyrogallol en natriumhydroxide in water. In een dergelijk basisch milieu zuigt zo'n oplossing werkelijk de zuurstof weg uit de lucht. Als je hier lucht door borrelt wordt de zuurstof opgenomen. Helaas is pyrogallol vrij duur.

Een iets mindere maar nog steeds acceptabele oplossing is een oplossing van hydrochinon en natriumhydroxide in water. Dit werkt net zo als een oplossing van pyrogallol, maar het is wel een stuk goedkoper. Je moet dan de lucht fijner verdelen of een langere kolom gebruiken. Een gaswasfles, lang model met glasfrit, is ideaal hiervoor.

Pyrogallol en hydrochinon zijn hier te koop: https://www.artcraftchemicals.com/products_1.php

Hier heb je 250 gram hydrochinon foto-grade voor slechts $8,50 (ca. EUR 6). Deze zaak is heel reeel met portokosten, maar probeer wel een en ander te combineren in 1 order.

Bij deze zaak heb ik zelf ook meermalen stoffen gekocht, gewoon even via het contactformulier de communicatie op gang brengen, de rest loopt via email. De stoffen zijn allemaal specifiek gericht op fotografie en geen van deze stoffen is echt heel gevaarlijk (hoewel sommige wel giftig zijn). Alle stoffen van de lijst, behalve de cadmium bromide, cadmium jodide en een paar van de CD-xxx worden verstuurd naar Nederland.

Berichten: 16

Re: Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

Bedankt woelen :)

Ik heb nogwel een zooitje aqauriumstenen liggen (gasverdelers) hoe heten die krengen toch ookalweer...

In ieder geval, deze zouden voor het contact met het reagent wel aardig moeten werken.

Ik zou even moeten kijken wat prijs technisch het meest aantrekkelijke is.

Misschien/waarschijnlijk dat een CO2 generator goedkoper is.

Mooie van zuurstof ontrekking aan de lucht is wel dat het heel veel N2 bevat.

Aangezien dit minder reactief is zou het wel de voorkeur genieten.

Heeft iemand toevallig nog andere ideeen?

Stel men zou een stof hebben die erg gemakkelijk oxideert dan zou het opzich al moeten werken.

Kan zo snel niet direct iets otc bedenken.

Berichten: 3.145

Re: Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

Nog een voordeel van deze methode is dat je een onbeperkte stroom van gas kunt maken m.b.v. een pompje. Met een CO2-generator zit je met de stabiliteit/continuiteit van de gasstroom, een luchtstroom zonder zuurstof kun je heel lang volhouden met een hydrochinon-oplossing in verdunde NaOH.

Nog een alternatief voor jou is wellicht een argon-cylinder, te koop bij een bouwmarkt als de Hornbach. De gasvullingen zijn relatief goedkoop (ik meende me te herinneren zo'n EUR 20 per kg argon gas, dat is vele vele liters aan gas), maar je hebt wel een initiele investering van regelaars om de gasstroom te regelen. Dit alles bij elkaar is zeker duurder dan EUR 100. Zelf heb ik niet dergelijke apparatuur.

Berichten: 1.816

Re: Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

Je hebt het over lucht en daar zit natuurlijk een behoorlijke hoeveelheid zuurstof in en de methodes van Woelen halen wel veel weg, maar niet alles. Ik meen me te herinneren dat een collega van mij een soort kolom had gemaakt om geprotoneerde ether te maken en dat is ook nogal zuurstof gevoelig, met koperkrullen, om de laatste resten zuurstof te verwijderen. Weet alleen niet meer of in die kolom de Cu-krullen ook (elektrisch) werden verhit.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Kwantitatief verwijderen van O2 uit een luchtstroo

De methode met pyrogallol in sterk basische oplossing haalt echt wel alle zuurstof uit de lucht als je de lucht fijn verdeelt, zelfs met een niet eens zo heel lange kolom. Met hydrochinon moet je wel een lange kolom gebruiken, dit werkt zoals ik al eerder aangaf, minder goed dan pyrogallol.

Wat je natuurlijk wel kunt doen is twee kolommen nemen, de eerste kolom met het goedkope hydrochinon om de bulk van de zuurstof er uit te halen en dan die stroom leiden door een kolommetje met pyrogallol die het laatste beetje zuurstof er uit haalt. Op die manier doe je veel langer met je pyrogallol en wordt het economisch beter haalbaar. Je moet dan twee gaswasflessen hebben die je met een slangetje aan elkaar verbindt. Als je de lucht dan ook nog droog wilt hebben moet je nog een laatste buis nemen met calciumchloride (te koop bij een bouwmarkt als droogmiddel voor bouwdrogers).

Als je genoeg hebt aan een eenmalig gemaakte hoeveelheid zuurstofvrije lucht, dan kun je bijv. in een grote bol lucht schudden met een beetje oplossing van hydrochinon. Dan kun je wat langer contact houden. Er is wel speciaal glaswerk, waarmee je gassen in grotere hoeveelheden onder water kunt bewaren en dan langzaam er uit kunt laten lopen. Echt praktisch is dit allemaal niet.

Reageer