[scheikunde] [OPGELOST] Waardigheid Vitamine C

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] [OPGELOST] Waardigheid Vitamine C

Hallo,

Ik moet binnenkort een door mijzelf opgezette zuur/base-titratie uitvoeren. Ik moet het gehalte L-ascorbinezuur bepalen in vitamine C tabletten, maar daartoe moet ik eerst de waardigheid van Vitamine C bepalen met een andere titratie.

Ik ben al begonnen met wat denken en kwam na een tijdje met de hypothese dat ascorbinezuur (zwak) 2 protonen afsplitst bij oplossen in water.

Afbeelding

Als 1 van de protonen wordt afgesplitst, zal het andere proton ook moeten worden afgesplitst als gevolg van een tekort aan bindingen. De andere protonen in het zuur kunnen niet afgestoten worden.

edit: hypothese is FOUT, hier is een redoxreactie beschreven

Ik ben maar wat gaan zoeken op het internet, omdat, als mijn hypothese niet klopt, ik tijd verspil aan een proef. Nou is alleen het probleem dat ik tegenstrijdige uitspraken ben tegengekomen

Wie kan mij dus met zekerheid vertellen of ascorbinezuur eenwaardig of tweewaardig is?

Tadnecty

Berichten: 723

Re: [scheikunde] [OPGELOST] Waardigheid Vitamine C

Ik dacht dat je ascorbinezuur ook via redoxanalyse kon analyseren. Lijkt me eenvoudiger denk ik, maar behoort dat to de mogelijkheden?

Berichten: 5

Re: [scheikunde] [OPGELOST] Waardigheid Vitamine C

Dat is inderdaad veel eenvoudiger. Dat moest ik dus ook vorig jaar doen. We zijn nu echter met zuur/base-titraties bezig en deze methode is verplicht.

EDIT

pff. ben er al uit. Zo gaat hij dus:

Afbeelding

Sorry voor het verspillen van jullie tijd. Ik hoop wel dat iemand anders er later ook nog wat aan heeft.

Reageer