[scheikunde] Benzeen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Benzeen

Hallo

ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over het verwijderen van kauwgom. Daar hebben we een aantal methoden op uitgeprobeerd, zo ook met terpentine. Door terpentine op de kauwgom aan te brengen was deze een stuk makkelijker te verwijderen. Ik wil in mijn werkstuk kunnen uitleggen wat er precies is gebeurd. Ik weet al dat 1 van de stoffen in de terpentine ervoor heeft gezorgd dat er iets in de kauwgom is opgelost.

Nu zou ik graag willen weten wat er precies gebeurt als je iets oplost in iets anders dan water. Ik geloof namelijk niet dat wat er hier gebeurt gewoon simpel H-bruggen zijn. Kan iemand mij uitleggen wat er dan wel gebeurd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Benzeen

Oplossen is eigenlijk niets anders dan homogeen verdelen in een vloeistof. Dat lukt alleen als de stof die je op wil lossen ongeveer dezelfde polariteit (ladingverdeling) heeft als het oplosmiddel.

Als er dus iets oplost in terpentine, is er geen sprake van waterstofbrugvormig.

Wat heeft benzeen er trouwens mee te maken (topictitel)?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Benzeen

Dankjewel voor het snelle antwoord. Maar dat betekent dan ook dat ik het niet echt in een soort reactie tekening of zoiets kan weergeven?

De titel benzeen heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken. Het was alleen dat ik dacht dat het daaraan lag.

EDIT: maar terpentine is hartstikke apolair. Hoe kan ik dan ooit weten welke stof uit de kauwgom er dan in is opgelost?

Re: [scheikunde] Benzeen

Ik denk dat je een denkfout maakt, de kauwgom lost niet op in de terpentine maar de terpentine lost op in de kauwgom. De polysachariden (gom) zwellen daardoor op en laten makkelijker los van de ondergrond.

typo

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Benzeen

Kauwgom is doorgaans polyisobutyleen of polyvniylacetaat.

Verder bestaat het voor het grootste deel uit opvulmiddel, kalk of dergelijke.

Ik heb weleens kauwgom opgelost in wasbenzine.

Kauwgom lost wel degelijk op.

Er blijft een witte waas achter dat waarschijnlijk te wijten is aan het vulmiddel, smaakstoffen etc.

Een nadeel is wel dat men met warme oplosmiddelen moet werken en dit lijkt mij in de praktijk niet ideaal om kauwgom te verwijderen.

Een bekende methode is het bevriezen van kauwgom waardoor het zo hard word dat het gemakkelijk verwijderd kan worden.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Benzeen

Dit snap ik allemaal wel, maar waar het mij vooral om gaat, is hoe ik het op de beste manier kan uitleggen. Hoe het als het ware in zijn werk gaat.

Reageer