[scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

[scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

Hallo allemaal, ik moet van een amfolyte bepalen of het een zuur of een base word: wat ik doe:

H2C2O4+ + H2O<-> HC2O4- + H3O+

pKa=1,23_______pKb=12,77

HC2O4- + H2O<->C2O4- + H3O+

pKa=4,19

En hieruit behoor ik af te leiden dat het zuur is, maar hoe zie ik dit, ik zie dat 4,19 en 12,77 heel erg ver uit elkaar ligt, en dan zegt mijn leraar dus het is zuur, maar waarom?

hoop dat jullie me dit kunnen verduidelijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

pKa is gelijk aan -log Ka.

Bij een pKa van -1,23 zal Ka gelijk zijn aan 101,23.

Weet je de formule voor Ka?

Schrijf die eens op en kijk dan waar het evenwicht ligt, of met andere woorden: welke concentraties zijn hoog en laag. Daaruit kun je concluderen of iets in een milieu zuur of basich reageert.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

sciencedude schreef:
H2C2O4+ + H2O<-> HC2O4- + H3O+

Ka=0,059_______Kb=1,70e-13

HC2O4- + H2O<->C2O4- + H3O+

Ka=6,5e-5

hieruit leid je af

dat het zuur 380 miljoen keer sterker is, bedoel je dat?

ik snap niet helemaal wat je bedoeld met formule voor Ka, het omrekenen van pKa en Ka is geen probleem.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

Ik wil niet opdringerig zijn, maar kunnen jullie even helpen?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

Reactie: H2C2O4 + H2O <==> HC2O4 - + H3O +

H2C2O4 HC2O4 -

pKa=1,23 pKa=4,19

Ka=0,059 Ka=6,5e-5

De Ka van H2C2O4 is groter dan die van de geconjugeerde base HC2O4 -, dus het evenwicht ligt naar rechts, dus er wordt H3O+ gevormd (dus het zure karakter overheerst!)

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

Ik wil niet opdringerig zijn, maar kunnen jullie even helpen?
Eerst begreep ik je vraag niet zo goed, maar denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt.

De sterkte van een zuur of een base bepaal je aan de hand van de pKa (of de pKb, maar die doet er in wezen niet toe want pKa + pKb = 14 dus je kan het zelf eenvoudig afleiden).

De grens tussen wanneer iets een base is en wanneer iets een zuur is nog al moeilijk te trekken. Toch zou je kunnen zeggen dat een pKa onder de 6 een zwak zuur geeft, een pKa boven de 8 is een zwakke base (je zou ook 7 kunnen nemen als grens). Onder de 2 zit je dan met een sterk zuur en boven de 12 met een sterke base.

In het geval van jouw voorbeeld:

* Oxaalzuur is nog een sterk zuur wat betreft de eerste neutralisatiestap (pKa1, heb je die ergens getabelleerd?), bij de tweede stap (pKa2) reageert het als een zwak zuur. Zoals gezegd doet de pKb hier niet terzake.

Als je vraag is, is een amfolyt dan meer zuur dan base, of meer base dan zuur (het is immers een amfoliet)?, dan kan je dezelfde regels volgen. Is de pKa lager dan zes, dan heeft het meer de neiging tot dissociatie dan associsatie (dus stelt liever een proten vrij, dan dat het er ééntje opneemt) en boven de 8 is het dan omgekeerd.

Hopelijk beantwoord dit je vraag.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] Amfolyte NaHC2O4

Thanks nu snap ik het :D

Reageer