Retentiefactor

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Retentiefactor

Hej,

Kan iemand mij helpen?

Ik ben opzoek naar de manier waarop je de retentiefactor berekend bij chromatografie, maar vind hier nergens Duidelijke uitleg over...

groetjes!

Berichten: 723

Re: Retentiefactor

Voor zover ik mij nog herinner, is de retentiefactor een termm die bij TLC wordt gebruikt, omdat je daar niet kan spreken over een retentietijd, maar over een relatieve gelopen afstand.

Als ik mij niet vergis is de retentiefactor (bij TLC dus) de afstand van migratie van je analyt, gedeeld door de afstand van het looptfront (dus de afstand die het eluens heeft afgelegd over je plaat). Je krijgt dus steeds een getal tussen 0 en 1. Dit getal kan dan net zoals de retentietijd gebruikt worden kwalitatieve analyse.

Berichten: 677

Re: Retentiefactor

De retentiefactor k wordt als volgt gedefinieerd:

k = (tR - t0)/t0

Hierin is tR de retentietijd van de verbinding en t0 de mobiele fasetijd, de tijd die de mobiele fase nodig heeft om de kolom te doorlopen.

Deze mobiele fasetijd wordt experimenteel bepaald door een verbinding te injecteren die niet weerhouden wordt op de kolom. Heel vaak injecteert men aardgas. Dit is een heel eenvoudig experiment: spoel een erlenmeyer met aardgas van de leiding gedurende enkele seconden. Vul een standaard 10 µL injectiespuit volledig met dit gas en injecteer 10 µL op de GC. Dit geeft normaal wel een meetbaar signaal met een FID detector. Je gebruikt hiervoor uiteraard hetzelfde temperatuursprogramma als voor de analyse van het monster

Reageer