[scheikunde] Omzetten torr

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] Omzetten torr

Kan je torr op 1 of andere manier omvormen naar iets in M-2 s-1?

Ik moet een oefn maken ivm kinetiek. De partiële ordes heb ik al gevonden, maar nu moet ik nog de snelheidsconstante vinden.

Ik heb geen concentraties en snelheden gegeven, maar wel drukken en verschil in drukken (in torr).

Met de algemene gaswet heb ik gezegd dat p evenredig is met de concentratie, en het drukverschil evenredig met het concentratieverschil, en dit is dan evenredig aan de snelheid.

Nu moet ik dus nog de snelheidsconstante vinden, maar die drukken staan in torr, en ik moet iets uitkomen in M-2 s-1.

Ik heb ook nog een temperatuur en een tijdsverschil gegeven, maar ik denk dat ik daar niks mee moet doen?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Omzetten torr

Bekijk deze site maar eens!

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=43207

Staat ook het een en ander over de berekening van de snelheidsconstante en ik denk dat je wel degelijk wat moet doen met het tijdverschil en de temperatuur, anders zouden ze die niet geven lijkt me!

Veel succes

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Omzetten torr

Ik heb het bekeken, maar volgens mij heeft mijn oefening niks met halfwaardetijden te maken.

Ik heb de formules toch maar eens toegepast, maar ik kom dus niet uit wat ik moet uitkomen.

Ik weet nu echt niet meer welke formule ik moet/kan gebruiken. Ik denk dat ik R = 0.08205 l atm K-1 mol-1 moet gebruiken om die eenheden daarin te krijgen voor k.

Is er niemand die een formule weet dat ik zou kunnen gebruiken?

Voor de differentiaalsnelheidsvergelijking heb ik de partiële ordes al berekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Omzetten torr

Nee, een druk is niet om te toveren in een tijdsafhankelijke eenheid. Wel in een kracht per vierkante meter, dus b.v. N/m2 ofwel Pa.

Geef het relevante deel van de opgave hier eens weer, misschien dat we dan verder kunnen helpen.

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Omzetten torr

Het is opgelost.

Toch bedankt iedereen.

Reageer