antibiotica maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

antibiotica maken

Als project moet ik binnekort een antibioticum maken en dit op een mircobiologische manier en een chemische manier.

nu is mijn vraag of iemand een manier weet om dit te doen?

vooral voor de chemische synthese ervan heb ik nog veel vragen :s

kan iemand mij zeggen welk antibiotica makkelijk te produceren is

of weet er iemand een werkwijze om dit te doen ?

alle hulp is meer dan welkom [!] [!]

op internet vind ik veel informatieve sites maar nergens staat een beschrijving voor de productie van antibiotica

alvast bedankt,

Re: antibiotica maken

Mijn eerste reactie op je vraag is hoe is antibioticum binne je project gedefinieerd?

Bv Antibioticum: Stof, die de groei van bacteriën remt of bacteriën doodt.

Hier zou bleekwater voldoen want het doodt bacterieen.

Bv Antibioticum: Stof, die de groei van ziekmakende bacteriën in het lichaam remt of bacteriën doodt.

Nu zou bleekwater geen keus zijn want het lichaam gaat ook dood.

Berichten: 723

Re: antibiotica maken

Sulfonamiden zijn de oudste anitbiotica die er zijn. Worden momenteel nog weinig gebruikt, maar ik neem aan dat ze vroeger wel synthestisch werden gemaakt (men had immers nog geen idee van de biotechnologie). Ik denk dat je dus de meeste kans hebt om een dergeljk product te fabriceren. Het is een grote groep met een niet te complexe chemie (antibiotica maken via synthese is trouwens zeer moeilijk, vaak heb je daar systemen als Grubbskatalysatoren voor nodig).

Een voorbeeldje: Sulfanilamide

Afbeelding

Berichten: 2.337

Re: antibiotica maken

http://science.csustan.edu/almy/3022/sulfanil.htm

Dit is een makkelijk voorschrift.

Voor de biologische manier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Penicillium_notatum

Deze schimmel kweken en dan penicilline extraheren.

Is er niet onlangs net dezelfde topic gestart?

Berichten: 8

Re: antibiotica maken

Gerard schreef: Mijn eerste reactie op je vraag is hoe is antibioticum binne je project gedefinieerd?

Bv Antibioticum: Stof, die de groei van bacteriën remt of bacteriën doodt.

Hier zou bleekwater voldoen want het doodt bacterieen.

Bv Antibioticum: Stof, die de groei van ziekmakende bacteriën in het lichaam remt of bacteriën doodt.

Nu zou bleekwater geen keus zijn want het lichaam gaat ook dood.
antibiotica ALS product dat kan toegediend worden bij de mens om patohene bacterien te doden

dus met andere woorden een geneesmiddel

in het project zijn we een denkbeeldig pharmaseutisch bedrijf dat moet onderzoeken welk van de 2 (organisch of synthetisch) manieren het goedkoopst zijn

Berichten: 8

Re: antibiotica maken

Ronnie schreef: Sulfonamiden zijn de oudste anitbiotica die er zijn. Worden momenteel nog weinig gebruikt, maar ik neem aan dat ze vroeger wel synthestisch werden gemaakt (men had immers nog geen idee van de biotechnologie). Ik denk dat je dus de meeste kans hebt om een dergeljk product te fabriceren. Het is een grote groep met een niet te complexe chemie (antibiotica maken via synthese is trouwens zeer moeilijk, vaak heb je daar systemen als Grubbskatalysatoren voor nodig).

Een voorbeeldje: Sulfanilamide

Afbeelding
danku ik zal dit zeker eens verder bekijken

Berichten: 8

Re: antibiotica maken

jhullaert schreef: http://science.csustan.edu/almy/3022/sulfanil.htm

Dit is een makkelijk voorschrift.

Voor de biologische manier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Penicillium_notatum

Deze schimmel kweken en dan penicilline extraheren.

Is er niet onlangs net dezelfde topic gestart?
danku voor de info

en het zou wel goed kunne dat er dezelfde topic is gestart door een klasgenoot

we zijn namenlijk met 80 die dezelfde opdracht hebben (wel verdeeld in groepen natuurlijk)

dus de kans dat nog iemand de weg gevonden heeft naar dit forum is vrij groot (het forum is nogal bekend hé)

moest je die andere topic nog terug vinde kan je dan de link plaatsen (zodat we de info wat kunnen bundelen )

Reageer