redoxreacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 73

redoxreacties

Misschien niet helemaal op zijn plaats op dit forum, maar je weet nooit.

Kent iemand een manier om het geheel van redoxreacties op een niet-docerende wijze te onderwijzen aan 4° jaars ASO ?

Ik kan natuurlijk gewoon alle definities, methodes, ... overlopen en dan de dagelijkse toepassingen adhv deze leerstof uitleggen. Ze zullen het wel snappen. MAAR ... is er geen andere manier ??

Ik heb nogal moeite om een vak als chemie niet-docerend te brengen. Vandaar mijn vraag. En aangezien hier toch enkele leerkrachten actief zijn (vermoed ik toch) ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: redoxreacties

"Het geheel" is ook redelijk breed. Ik hoop dat er voldoende onderwijs-gerichte personen op het forum zijn om je hiermee te helpen.

Als je het helemaal zelf moet uitzoeken, zou ik op zoek gaan naar proefjes die je kunt laten zien en aan de hand waarvan je verschillende aspecten van de stof kunt uitleggen. De ontleding van water, het verkoperen van een elektrode, spanningsmeting aan een cel met verschillende metalen in een oplossing.

Berichten: 73

Re: redoxreacties

rwwh schreef: "Het geheel" is ook redelijk breed. Ik hoop dat er voldoende onderwijs-gerichte personen op het forum zijn om je hiermee te helpen.

Als je het helemaal zelf moet uitzoeken, zou ik op zoek gaan naar proefjes die je kunt laten zien en aan de hand waarvan je verschillende aspecten van de stof kunt uitleggen. De ontleding van water, het verkoperen van een elektrode, spanningsmeting aan een cel met verschillende metalen in een oplossing.
redox is idd vrij breed.

Langs de praktische kant hebben we labo waar we idd iets kunnen laten zien. Standaard wordt dan 2 Pt-elektrodes gedompeld in respect. een I- en Fe3+ oplossing, zoutbrug en A-meter en je 'ZIET' dan de e- 'lopen' door de A-meter. Zoutbrug weg -> geen elektronen meer.

Beetje minder wetenschappelijk is de zg citroenbatterij, heel leuk en een variant op bovenstaande galvanische cel.

Nog wat verder (elektrolyse) kun je een koperen muntstuk zelf vernikkelen. Allemaal heel aanschouwelijk.

---

Waar ik eerder mee zit is met het theoretisch gedeelte. Wat is oxidatie, wat is een reductor, ... das toch redelijk saai.

Beetje hier gesurft en vond wel een mooi ezelsbruggetje : REDuctor = Reductor Elektronen Donor --> dat is een goeie.

Maar voor de rest weet ik het niet goed. Daarom dat ik hier de open vraag lanceerde. Misschien hierinnert iemand zich nog een leraar die dit hoofdstuk 'levendig' bracht. 8-[

Berichten: 107

Re: redoxreacties

perrush schreef:
rwwh schreef:
Langs de praktische kant hebben we labo waar we idd iets kunnen laten zien. Standaard wordt dan 2 Pt-elektrodes gedompeld in respect. een I- en Fe3+ oplossing, zoutbrug en A-meter en je 'ZIET' dan de e- 'lopen' door de A-meter. Zoutbrug weg -> geen elektronen meer.

Beetje minder wetenschappelijk is de zg citroenbatterij, heel leuk en een variant op bovenstaande galvanische cel.

Nog wat verder (elektrolyse) kun je een koperen muntstuk zelf vernikkelen. Allemaal heel aanschouwelijk.

---

Waar ik eerder mee zit is met het theoretisch gedeelte. Wat is oxidatie, wat is een reductor, ... das toch redelijk saai.

Beetje hier gesurft en vond wel een mooi ezelsbruggetje : REDuctor = Reductor Elektronen Donor --> dat is een goeie.

Maar voor de rest weet ik het niet goed. Daarom dat ik hier de open vraag lanceerde. Misschien hierinnert iemand zich nog een leraar die dit hoofdstuk 'levendig' bracht. 8-[
ik zou toch oppassen met die ezelsbruggetjes, een REDuctor is een elektronendonor maar een atoom dat gereduceerd is heeft elektronen opgenomen.

Zelfde toestand voor kathode/kation.

Als je nu eens zou beginnen met redoxopstellingen waar de elektronen door een draadje geleid worden, type geleidingsproeven en elektrolyse ?

at heel goed werkt als testsonde is een proefbuis waar je de bodem uithaalt, vervolgens neem je twee C-elektroden uit een batterij, je soldeert aan de metalen topjes twee draden met een bananestekker en je plakt ze met siliconen in de proefbuis terwijl je ze 5 mm laat uitsteken (kartonnetje tussensteken)

Met een lamp kan je heel snel de nietmetalen aflopen, vervolgens de metalen, vervolgens de verbindingen in al hun aggregatietoestanden en vervolgens de verbindingen opgelost in water resp een ander solvent.

Vanaf laat ons zeggen NaCl in water komt het probleem : elektronen lopen niet in water, niet in vast NaCl maar wel in een oplossing van beiden. Je sluit de lamp kort en draait de spanning naar boben tot je de gasontwikkeling ziet, achteraf beetje ff erbij en hup.... besluit : nieuwe producten, elektrolyse.

Dan kan je ze laten zoeken hoe de elektronen van de ene kant naar de andere kant komen en zit je volop bij de redox.

Vervolgens draai je het "gedwongen proces" om via de citroenproef, maar lopen de elektroen nog altijd via een draadje, in het laatste stadium gebeurt de elektrontransfer "rechtstreeks", hier kan je dan besluiten met enkele klassiekers waarbij het spektakelelement uiteraard niet mag ontbreken ;) .

P.

Berichten: 1.379

Re: redoxreacties

@Perrush,

Het lijkt mij ook een hele klus om redox reakties op een niet-docerende wijze te doceren c.q. te onderwijzen.

Denk je dat de kennisoverdracht beter gaat als je de leerstof zo veel mogelijk gaat opleuken? Wie heeft er in jouw situatie nu last van de saaiheid van het vak? De docent of de scholier?

Bij het opleuken van de stof loop je het risico dat de aandacht verschuift van hoofdzaken naar bijzaken. En als die bijzaken ook niet helemaal begrepen worden, wat dan? Waar blijft dan het pleizier?



Ik stel voor om voorjezelf een canon voor de redoxreakties te maken en zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij de leerstof electriciteitsleer bij natuurkunde.

Dan komen scholieren tweemaal de begrippen stroommeting en potentiaalmeting tegen.

Bij oxydaties en reducties kun je heel breed instappen. Van anorganische chemie tot biochemie. Laat zien dat er analogieen zijn. Bijna overal kom je waterstof, zuurstof en electronen tegen. In kathodische en anodische reakties, als er sprake is van electronenoverdracht.

Zorg wel dat je zelf de stof goed beheerst. Als je iets goed begrijpt kun je het ook uitleggen aan een ander.

Als dat niet het geval is kom dan met een paar toegespitste vragen terug op dit forum. Er is grote kans dat ze hier beantwoord kunnen worden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 73

Re: redoxreacties

pghm schreef:
rwwh schreef:
ik zou toch oppassen met die ezelsbruggetjes, een REDuctor is een elektronendonor maar een atoom dat gereduceerd is heeft elektronen opgenomen.
oke, daarom is het ook de oxidator en geen reductor :D

Berichten: 73

Re: redoxreacties

hzeil schreef: @Perrush,

Het lijkt mij ook een hele klus om redox reakties op een niet-docerende wijze te doceren c.q. te onderwijzen.

Bij het opleuken van de stof loop je het risico dat de aandacht verschuift van hoofdzaken naar bijzaken.

...

Zorg wel dat je zelf de stof goed beheerst. Als je iets goed begrijpt kun je het ook uitleggen aan een ander.
Aan wie vertel je het 8-[ Ikzelf vind chemie interessant omdat het een hele boel dingen uit ons dagelijkse leven verklaart.

Maar, buiten wiskunde, vind ik de theorie het meest theoretische van alle vakken. Ik heb mijn kop al gebroken over hoe je chemie minder theoretisch kunt brengen ... maar dat lukt bijna niet.

En als je dan denkt iets gevonden te hebben, dan richten de leerlingen zich inderdaad zo sterk op de bijzaken dat ze de eigenlijk kern niet begrepen hebben :cry:

Maar we zien wel. Nog 3 lesjes en mijn stage zit erop ... ... eindelijk Afbeelding

Berichten: 723

Re: redoxreacties

perrush schreef:
hzeil schreef: @Perrush,

Het lijkt mij ook een hele klus om redox reakties op een niet-docerende wijze te doceren c.q. te onderwijzen.

Bij het opleuken van de stof loop je het risico dat de aandacht verschuift van hoofdzaken naar bijzaken.

...

Zorg wel dat je zelf de stof goed beheerst. Als je iets goed begrijpt kun je het ook uitleggen aan een ander.
Aan wie vertel je het 8-[ Ikzelf vind chemie interessant omdat het een hele boel dingen uit ons dagelijkse leven verklaart.

Maar, buiten wiskunde, vind ik de theorie het meest theoretische van alle vakken. Ik heb mijn kop al gebroken over hoe je chemie minder theoretisch kunt brengen ... maar dat lukt bijna niet.

En als je dan denkt iets gevonden te hebben, dan richten de leerlingen zich inderdaad zo sterk op de bijzaken dat ze de eigenlijk kern niet begrepen hebben :cry:

Maar we zien wel. Nog 3 lesjes en mijn stage zit erop ... ... eindelijk Afbeelding
Chemie is toch lang niet theoretisch, toch zeker niet in het secundair. Is misschien enigszins abstract omdat je een atoom niet kan zien ofzo. Ik denk dat je chemie interessant genoeg kan houden, ook al is het zeer theoretisch. Probeer inderdaad zoveel mogelijk linken te leggen met het alledaagse leven. Waarom is pH controle belangrijk bvb en dan kan je het typisch voorbeeld van het bloed erbij halen, neerslag reacties mbt het zuiveren van afvalstromen (zware metalen), ...

De chemie zit overal (kledij, voeding, ...)

Probeer jeugt vooral niet te overstelpen met te complexe zaken, beperken tot de essentie en vooral verklaren wat het (maatschappelijk)belang is lijkt mij.

Reageer